6761
Sök

Audi A3 2007 - tickar & knastrar?..

5 Inlägg
30 juni 2017
Trådstartare
Hallå!

Jag har nyligen köpt bil från bilfirma & har precis märkt att bilen tickar från motorn, som en väldigt snabb sekundvisare, det blir högre och tempot blir snabbare om jag gasar lite (hör det bäst när jag står i neutral).
Köpte ny olja igår och fyllde på, men killen på q8 sa att det kan vara tändstiften? Någon som vet vad det kan vara?

Det uppstod igår och då lade jag även märke till att när jag vrider om tändningen så efter ca 1 sekund när bilen startat så sprakar det (ganska tyst) inne i bilen, det låter som man söker efter ny radiokanal typ, fast bara i en halv sekund sen slutar det.

Bilen har bara gått 6.200 mil och är regelbundet servad, vad är det för fel?? 😭

Tack för hjälpen alla! 🙏🏼

Forummoderator
18 410 Inlägg
30 juni 2017
McLowenborg skrev:
Hallå!

Jag har nyligen köpt bil från bilfirma & har precis märkt att bilen tickar från motorn, som en väldigt snabb sekundvisare, det blir högre och tempot blir snabbare om jag gasar lite (hör det bäst när jag står i neutral).
Köpte ny olja igår och fyllde på, men killen på q8 sa att det kan vara tändstiften? Någon som vet vad det kan vara?

Det uppstod igår och då lade jag även märke till att när jag vrider om tändningen så efter ca 1 sekund när bilen startat så sprakar det (ganska tyst) inne i bilen, det låter som man söker efter ny radiokanal typ, fast bara i en halv sekund sen slutar det.

6200 mil på 10 år? Undrar hur den maskin mår... Tickandet kan vara lyftarna i motorn eller insprutningen. Det senare är normalt inom vissa ramar.

Tändstiften? Den killen hade troligen rökt dugliga mängder svamp.

EDIT: Hur är den servad? Vad är det för maskin?
Att den för lite lustiga ljud för sig vid start kan vara xenonljus som gör sin självkontroll eller diverse ventiler till acc som kalibrerar sig. Troligen fullt normalt.
Senast redigerat av Hybridsmurfen (30 juni 2017)

Evildan
30 juni 2017
Det är vanligt att VAG-motorer tickar, prova att tanka 98 oktan så kan det mildras något.
Kör tillbaka till bilfirman annars och diskutera garantier.

5 Inlägg
30 juni 2017
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
McLowenborg skrev:
Hallå!

6200 mil på 10 år? Undrar hur den maskin mår... Tickandet kan vara lyftarna i motorn eller insprutningen. Det senare är normalt inom vissa ramar.

Att den för lite lustiga ljud för sig vid start kan vara xenonljus som gör sin självkontroll eller diverse ventiler till acc som kalibrerar sig. Troligen fullt normalt.

Skulle motorn må sämre av att bli sparsamt använd kontra motsatsen? Den är servad på Audi & mekonomen vart 1500mil. Då är det i princip varannan stora och mellan servicen gjord. 1.6liters motor om det var det du menade med maskin smile

5 Inlägg
30 juni 2017
Trådstartare
Evildan skrev:
Det är vanligt att VAG-motorer tickar, prova att tanka 98 oktan så kan det mildras något.
Kör tillbaka till bilfirman annars och diskutera garantier.

Ska absolut testa och se om det blir bättre med högre oktanhalt! Bilfirman ligger 2,5timme norrut och har lämnat (ynka) 1 månad motor/växellåda garanti. Funderar på att lämna in den och låta någon gå igenom hela motor/växellåda innan månaden är slut.

Evildan
30 juni 2017
McLowenborg skrev:
Hybridsmurfen skrev:
McLowenborg skrev:
Hallå!

Skulle motorn må sämre av att bli sparsamt använd kontra motsatsen? Den är servad på Audi & mekonomen vart 1500mil. Då är det i princip varannan stora och mellan servicen gjord. 1.6liters motor om det var det du menade med maskin smile

Den borde varit servad 10 gånger på 10 år.
Alla dessa uteblivna servicar kan ha skapat tickandet då oljan vistats för länge i motorn för att det ska vara nyttigt.
Jag hoppas att jag har fel såklart för mekaniskt slitage som ger upphov till tick är inte något positivt.

Forummoderator
18 410 Inlägg
30 juni 2017
Vi får väl hoppas att både Evildan och jag har fel. Men faktum kvarstår att den är servad på tok för lite. Vilket kan ha med saken att göra. Å andra sidan är väl just en 1.6 relativt tålig jämfört med dessa FSI/TFSI så där har du oddsen på din sida. Men med tanke på motoralternativet så har du knappast Xenonljus? För de låter alltid lite svagt när man startar. Dock inte omöjligt att bilen har detta.

Möjlighet att filma vid start hade underlättat.

6 647 Inlägg
30 juni 2017
Hej!
Tickandet kommer antagligen från de hydrauliska ventilyftarna, de är antingen slitna eller så är oljekanalerna tilltäppta I det senare fallet kan det bero på att oljan inte är bytt varje år.

5 Inlägg
30 juni 2017
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
Vi får väl hoppas att både Evildan och jag har fel. Men faktum kvarstår att den är servad på tok för lite. Vilket kan ha med saken att göra. Å andra sidan är väl just en 1.6 relativt tålig jämfört med dessa FSI/TFSI så där har du oddsen på din sida. Men med tanke på motoralternativet så har du knappast Xenonljus? För de låter alltid lite svagt när man startar. Dock inte omöjligt att bilen har detta.

Möjlighet att filma vid start hade underlättat.

Jag har film på hur motorn låter, hur kan jag visa den? Haha

5 Inlägg
30 juni 2017
Trådstartare
Den är servad totalt 5 gånger, senaste servicen ör gjord 7/9-16, då är en grund & mellanservice utförd senaste longlife servicen är utförd 18/9-13 (en mellan och grund är även utförd 13/3-15)

Sök