6649
Sök

Golf mk4 1.4l

4 Inlägg
9 juli 2017
Trådstartare
Ok min psykiska hälsa hänger på denna bil tongue

Har en golf mk4 med AHW motor som blåser ut blåaktig rök vid varvning i neutral. Ryker inte när den körs eller när jag motorbromsar.

Har bytt olja, har kollat Kompression såg skit bra ut jämnt över alla 4 .  Har tagit bort insuget och rengjort det då det har varit olja i det pga en täppt vevhusventilation, den är också rengjord. har kollar spridarna alla ser bra ut håller tätt och sprutbilden ser bra ut. Har kollat Egr ventilen ser bra ut och funkar.  Har tagit bort ventilkopan och kollat hur det såg ut där. Såg bra ut inget koks eller liknande. Den drar inte mycket soppa drar vad jag förväntar mig att en 1.4 liters ska dra.

FIck tag på killen som hade den innan mig han ska ha hällt i något som heter Tripak i tanken. tydligen hade han hällt i 4 gånger så mycket som man skulle. Tömde tanken o slog i 7-8 liter ny bensin. röken kvarstod. (tämde genom returen)

Mätte tändkablarna upptäckte att en av den var dålig. Bytte den problemet kvarstod. tongue

Har jag fel när jag antar att den är mina ventiler som är slut eller kolvringarna. eller kan det vara så jävligt att bensinen är boven i det hela fortfarande och att jag helt enkelt behöver köra ett par tankar genom den.

Har ingen möjlighet att göra en leakdown test. för att utesluta toplock.

TIps,fundeingar eller generellt hån välkomnas big_smile

Sök