Stereon drar ut mitt batteri på 2 nätter. HJÄÄÄÄLP :(

Vendel97
20 juli 2017 · 14 Inlägg

Hej. Jag har en Bmw e46 325ci clubsport -02 och jag har ett mycket jobbigt problem som jag skulle behöva ha hjälp med. Min stereo drar ut batterit på 2 nätter. Jag har ett helt nytt batteri så det är inte där problemet sitter. Det ända som inte är original i bilen är just stereon. Nu sitter det en Mediaenhet med pekskärm. Och detta problem har inte varit förut med denna mediaenhet utan det har kommit i efterhand. Det ända jag märker av är att dom bakre högtalarna brusar när man stänger av bilen helt. Just nu kör jag runt med 2 säkringar uttagna, radio, on-board monitor och navigator och funkar allt som det ska. Någon med erfarenhet om detta som kan försöka hjälpa mig?

Tack på förhand.

MVH William, Bmw 325 CI clubsport -02

Meaganeowner
23 juli 2017 · 2 250 Inlägg

Du kan väl börja mäta hur stor ström som flyter genom säkringarna.

Det ska vara samma förutsättningar som "normalt".

Alltså mäter strömmen genom den ena samtidigt som den andra sitter på plats.


Och så skiftar du...

För att ladda ur via dessa så bör det väl vara en ström på 4 A eller mer.

Men vad då? Två nätter....
Står bilen stilla, så blir det väl två dygn! typ 48 timmar.

Kör du bilen däremellan så laddas väl batteriet fullt. Och då handlar det om max 10 timmar eller så. Och då bör det bli en ström på mer än 6 A.

Jag tror att din generator inte är frisk!

Kolla laddströmmen med en tångamperemeter. Då slipper du lossa någon batteripol - göra bilen spänningslös.

Senast redigerat av Meaganeowner (23 juli 2017)

Vendel97
23 juli 2017 · 14 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Du kan väl börja mäta hur stor ström som flyter genom säkringarna.

Det ska vara samma förutsättningar som "normalt".

Alltså mäter strömmen genom den ena samtidigt som den andra sitter på plats.


Och så skiftar du...

För att ladda ur via dessa så bör det väl vara en ström på 4 A eller mer.

Men vad då? Två nätter....
Står bilen stilla, så blir det väl två dygn! typ 48 timmar.

Kör du bilen däremellan så laddas väl batteriet fullt. Och då handlar det om max 10 timmar eller så. Och då bör det bli en ström på mer än 6 A.

Jag tror att din generator inte är frisk!

Kolla laddströmmen med en tångamperemeter. Då slipper du lossa någon batteripol - göra bilen spänningslös.

Först när jag fick detta problem och kollade jag vad det var som drog ut batteriet och det var säkringarna till stereo och mediaskärmen, så jag åkte runt utan dom 2 säkringarna typ en månad, och allt funka bra. Sen satte jag tillbaka säkringarna en fredag morgon, använde bilen hela den dagen, bilen stog under natten till lördag och sen prövade jag bara starta den på lördag och då starta den. Lät den stå hela lördag, sen när jag skulle starta bilen på söndag morgon så var den sten död.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 juli 2017 · 14 040 Inlägg

Du säger att du tog ur säkringarna till stereo och mediaskärmen, och åkte runt utan dom 2 säkringarna typ en månad, och allt funka bra. Antingen är det nåt strul där eller så kan det vara generatorn som inte laddar ordentligt, du har kanske ett batteri som är sopslut.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Vendel97
23 juli 2017 · 14 Inlägg

Vettemannen skrev:
Du säger att du tog ur säkringarna till stereo och mediaskärmen, och åkte runt utan dom 2 säkringarna typ en månad, och allt funka bra. Antingen är det nåt strul där eller så kan det vara generatorn som inte laddar ordentligt, du har kanske ett batteri som är sopslut.

/Benny

Batteriet är helt nytt, det är ju stereon som drar tjuvström och drar ut batteriet så jag tog ut säkringarna till den för att jag skulle kunna ta mig till jobbet varje morgon. Så jag åkte Runt en månad utan stereo, och det gör jag även nu. Annars startar den inte på morgonen.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 juli 2017 · 14 040 Inlägg

Vendel97 skrev:

Vettemannen skrev:
Du säger att du tog ur säkringarna till stereo och mediaskärmen, och åkte runt utan dom 2 säkringarna typ en månad, och allt funka bra. Antingen är det nåt strul där eller så kan det vara generatorn som inte laddar ordentligt, du har kanske ett batteri som är sopslut.

/Benny

Batteriet är helt nytt, det är ju stereon som drar tjuvström och drar ut batteriet så jag tog ut säkringarna till den för att jag skulle kunna ta mig till jobbet varje morgon. Så jag åkte Runt en månad utan stereo, och det gör jag även nu. Annars startar den inte på morgonen.

Ser du kabeln vid säkringsdosan, den som går till stereon? Isf. mät med en tångamperemeter om stereon drar ström med bilen avstängd. Med säkringen i så klart. Är det onormal strömförbrukning så kanske det är fel på stereon. Man måste prova alla vägar. Men så kan det det vara så att inte generatorn orkar ladda tillräckligt för att stereon ska kunna dra ur den ström den normalt gör och du ändå ska kunna ha startström kvar i batteriet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang