Nissan Almera -02 tar in vatten i fläktsystemet.

nicklas_dahlstrom
27 juli 2017 · 2 Inlägg

Min Almera (-02, 8000mil) har nu i sommar dragit på sig ett märkligt problem. Den tar in vatten som samlas upp i en djup del av fläktgångarna bakom mittkonsolen. Förutom att det plaskar när man kör över farthinder etc. så kan man inte köra fläkten på max, för då sprutar det in vatten i kupén och på baksidan av cd-spelaren (vilken nu har gått sönder). Jag har också anledning att tro att vattnet är orsaken till de problem jag haft med NATS-systemet där mina nycklar slutat fungera. Det har gått att åtgärda genom att koppla ur batteriet en stund, vilket verkar nolla startspärrsystemet, men det återkommer i  samband med att utrymmet fläktgången fylls med vatten.

Jag kan tömma fläkten manuellt genom att skruva ner mittkonsolen, plocka ur ett litet rör (se bild nedan) och sedan med hävert suga ut vattnet, men jag har ännu inte hittat orsaken till att den fylls upp igen. Så fort det regnar en stund börjar det plaska bakom panelen. Det verkar också som att det blir värre, dvs att den tar in mer, vid körning.

Jag har kollat dräneringen från vindrutan/utrymmet där torkarmotorn sitter, och den verkar fungera och jag har heller inte hittat något hål in i fläktgången. Varken från dräneringen eller motorrummet. Det hela är mycket märkligt, och börjar bli rätt frustrerande. Jag har nu tömt den fyra gången, minst 1,5-2 liter per gång.

Någon som varit med om samma problem eller vet var jag kan leta efter läckan? Jag är också nyfiken på vad det vita röret på bilden är för något. Det är det jag skruvar bort för att komma åt vattnet i behållaren. Den svarta slangen som leder från det går till en liten elkontakt under ratten.

Tacksam för alla tips!

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177550/177550-6af7664345a909c58fa0e139e3f7fa39.jpg

Senast redigerat av nicklas_dahlstrom (27 juli 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang