WQvist skrev:
•
BilmodellVOLVO 744-883 GL
•
Årsmodell1991
•
Miltal17k
•
Modifikationer på bilen Inte vad jag vet.
•
Hur yttrar sig felet? En kväll för ca 1 månad sen så började den hacka sig fram och lampor och radion blinkade till. Strax efter gav gaspedalen upp, och det hände inget när jag körde gaspedalen till botten. Jag rullade tills jag stod still, men tomgången gick som vanligt. Efter 20 sekunder av stillastående så kunde jag köra igen som om ingenting hade hänt.
I måndags hände samma sak, men motorn stannade helt. När jag försökte starta den igen hände ingenting. Startmotorn gick inte runt. Prövade rullande start, men det hände inget. Körde startkablar med en annan bil och den startade. Tog bort kablarna direkt när den startade, och då stannade motorn igen. Satte fast kablarna, startade och lät kablarna sitta en stund, sen gick den fint. Körde runt i 20-30 minuter för att ladda batteriet.
Startade utan problem idag, men jag har inte kört någonting.
•
Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? Varierande väderlek. Har kört i 5-10 minuter innan det händer, så motorn är relativt varm.
•
Vilken felsökning har redan gjorts? Startade den och kopplade bort minuspolen och den dog direkt. Kopplade fast polen igen, och den startade som vanligt.
Om det är generatorn som är paj, varför gick den fint efter att ha använt startkablar? Batteriet borde ha varit helt tomt.