Stötfångare BMW - byta plast mot metall

Svento
22 juni 2017 · 199 Inlägg

Nej. Fram går att få loss utan svårighet. Däremot är det som sagt den ena av dom två bakre bultarna som inte går att få fäste i.

Sen blir ju nästa utmaning att göra fästen. Det är ju halvbesvärligt att böja järn i såna dimensioner. Man vill ju inte att fästena ska vara veka.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
14 juli 2017 · 199 Inlägg

Sådär! Nu har jag fått hjälp med bult-jäveln. Haft loss bakre fångarn och tittat. Funderat lite.

Lutar mest mot trä-fångare både fram och bak - på ena eller andra sättet armerade med järn. Problemet är det där med välvningen... Inte så jävla lätt att böja en 15 tjock planka.

Den större radien bak går nog att lösa, men fram är det ju som typ en båt. Delar nog upp den i sektioner. En stålkonstruktion längs hela bredden, böjd till rätt form, så tre planker. En kort mitt-del, lagom för nummer, plåten, så två längre på siderna. Men för att den varianten ska fungera rent estetiskt ska det nog vara lite mellanrum mellan plankerna, och då ska det nog vara rätt mycket metall bakom, så att plank-bitarna mer blir som dekorations-lister på metallen.

Har inte tänkt att konstruktionen ska vara bredare än bilen - kofångarn ska alltså inte böjas bakåt. Men jag tror jag ska göra nån typ av bitar för att fylla ut det utrymmet. Dels för att ha lite skydd även där, dels för att det skulle se konstigt ut att lämna det helt tomt. Bara skruva fast några träbitar direkt i skärmarna, typ.

Senast redigerat av Svento (14 juli 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
caromania Forummoderator
14 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Nu är det dags för bilder.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Svento
24 juli 2017 · 199 Inlägg

Nej, faktiskt inte...

Har diverse idéer som jag mixtrar med parallellt, så väljer jag den bästa. Eller den variant som över huvud taget visar sig praktiskt genomförbar. Just nu är det egentligen inte så mycket mer att se än planker och plåtar. Jo - jag har börjat hamra plåtarna, men även här uppstår problem när dom sen också ska hamras även i andra riktningen. Så känns det som att jag vill veta säkert att åtminstone EN av varianterna går att fullfölja innan jag börjar publicera bilder. Tråkigt eftermäle blir det annars - 200 000 bilder på påbörjade men nerlagda projekt. Det är så jävla typiskt mig. Och på nåt vis... När man börjar prata för mycket - och visa folk - är det som att man börjar inbilla sig att man nästan är färdig - och så tappar man fokus och börjar med nåt annat.

Långsamt går det. Det var jag ju inställd på. Har inte så mycket tid till det här - och när mörkret börjar falla blir grannarna skitirriterade om man inte lägger ner verktygena.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Mack Forum- och sitemoderator
24 juli 2017 · 26 136 Inlägg

Tycker det är mer dags för en projekttråd, då denna har fyllt sin funktion för länge sen..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Svento
27 juli 2017 · 199 Inlägg

Mack skrev:
Tycker det är mer dags för en projekttråd, då denna har fyllt sin funktion för länge sen..

En tråd har 'fyllt ut sin funktion'  när den som startade tråden fått dom svar han eller hon sökte.

Jag har en projekt-tråd, men tekniska fråger om hur en viss detalj fungerar hör inte hemma där. Här handlar det om att jag jag vill förstå hur en kofångare fungerar, hur man får loss den gamla och får på en ny. Samt hur man eventuellt kan anpassa en befintlig som inte är gjord för ens egen bil.

Det handlar minst lika mycket om att undvika framtida reparations-kostnader som det handlar om styling.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
29 juli 2017 · 199 Inlägg

Ja, får se hur det här kommer att gå nu då... Om plankerna bara fjädrar tillbaks som om inget hänt så snart trycket minskar.

Idén är att tvinga in allt större bitar för varje gång, tills det börjar vara rätt radie. Så ska det ju vara en massa armering på insiderna av dom respektive; kanske jag kan använda den till att forcera till rätt krökning
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-577566eecb7e3e51cef738ffc66f315a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-1170d02e92f47aa1602c022638b67393.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-a08a10f9bc12c05e40a3037974b42b5b.jpg

Senast redigerat av Svento (29 juli 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
17 augusti 2017 · 199 Inlägg

Skitdåligt gick det med krökningen.

I stället såga jag upp mindre bitar och limma. Och nog fan lyckades jag misslyckas med att lyckas med limningen. Den kollapsade under sin egen ynkliga vikt när jag lossa tvingarna... Även om den hade hållit ihop så hade jag räknat fel. Mittstycket var inte brett nog för att nummer-plåten skulle få plats. Jag är helt enkelt EXTREMT värdelös!

Men det gav mig ändå idén till en variant av plåt som ska vara sammansatt av flera delar. På så vis undviker jag problemet med att falsa både horisontellt och vertikalt, plus att jag inte behöver ha så långa sammanhängande stycken att utgå ifrån. Dessutom gjorde jag ett nytt försök med plankerna och lyckades bättre. Typiskt nog har dom kraftiga stål-beslagena försvunnit nånstans ner i mitt svarta hål, så jag lär få skaffa nya innan jag kan få den i ordning. I kväll ska jag göra en till aktern med något större radie. Tror dock plankerna är lite för smala, så jag kommer nog att behöva både över- och under-planka.

Så ska dom armeras på nåt bra sätt. Har hört att E30 ska vara känsliga för kollisioner snett framifrån. Vore kul om man kunde förbättra det lite. Fast det lär snarare bli sämre med den här varianten, eftersom ändarna troligen inte kommer att vara böjda bakåt.

Jag tänker för övrigt greja vidare med plåt-konstruktionen med. Bra att ha lite att alternera mellan.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang