Opel Astra Twinport 1.6 -2005 / Felkod P0171 (System to lean)

straiker91
20 augusti 2017 · 6 Inlägg

Hej!

Jag har en Astra 1.6 Twinport 2005 med felkod P0171.
Dök första gången upp en morgon vid kallstart, den hackade till ett par gånger när jag skulle iväg men jag hade precis köpt bilen och trodde att jag inte vant mig vid dragläget så jag gav lite extra gas och hackningarna försvann. Kort efteråt tändes motorvarningslampan. Läste av felkoden, släckte den, körde 13mil och sen tändes den igen. Släckte den och har nu kört 20-22mil utan att den har kommit tillbaka. Bilen går som den ska enligt mig, har varit någon gång den varit lite svårstartad när den är varm eller att den dör precis efter den startat men har inte varit några problem att starta den igen. Vid kallstart har tomgången varit lite orolig vid några tillfällen men det största problemet är bränsleförbrukningen!!!
Körde hemifrån och då tändes bränslelampan, körde 2mil till min mor där jag stannade en stund, (kallstart) efteråt körde jag ca 2mil till en kompis. Efter ca 30 min hos kompisen skulle jag iväg igen och hann komma ca 2km så började bränslelampan blinka!?!?! Har aldrig varit med om att den blinkat på någon bil? Hur som helst, då var mätaren nästan i botten, jag är inte helt säker men det ska väl finnas 8liter kvar när lampan tänds? Dvs att den måste snittat närmre 2liter/mil...     (Hela situationen är knasig med tanke på att felkoden säger att det är för svagt system när den uppenbarligen drar alldeles för mycket!)
Såg på Youtube att man kunde kontrollera LMM genom att starta bilen och koppla ur den när bilen är igång, om LMM då funkar som den ska så ska bilen dö, vilket den inte gjorde.. Provkörde en bit med LMM urkopplad och tyckte bilen svarade bättre på gasen.
Min fråga är då, ska man utgå ifrån att LMM behöver bytas eller kan det vara något annat som gör att den uppför sig konstigt? (Har fått höra att om Lambdan innan katt är kass kan bilen dra mycket mer bränsle och även strula till det för andra delar) Kan man mäta LMM med multimeter och se om den funkar? Såg att man kunde mäta ohm på lambdan och på värdena se om den är ok. Likaså funderar jag om man kan mäta spänningen till LMM så man vet att problemet inte sitter innan?

Hoppas det finns någon med vettiga svar på mina frågor. Tror jag fick med det mest väsentliga men är det något ni undrar över så bara skriv så ska jag försöka komplettera så gott jag kan!

Tack på förhand och vänliga hälsningar
/ Svensson

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 augusti 2017 · 13 742 Inlägg

skulle nog kolla runt bland alla slangar och sånt.  även kolla att oljestickan och oljelocket är täta och att det inte finns någonstans luft kan rymma ut eller in

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
straiker91
20 augusti 2017 · 6 Inlägg

Har kollar slangar så gott det går och inte hittat något.. Oljesticka och lock sitter ordentligt.

zleepy Trucker
20 augusti 2017 · 1 391 Inlägg

bytt LMM så funkar det nog fint sen smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
straiker91
20 augusti 2017 · 6 Inlägg

Du tror på det alltså? smile Finns det något sätt att konstatera att det verkligen är den som behöver bytas?

zleepy Trucker
20 augusti 2017 · 1 391 Inlägg

"Felkod P0171 (System to lean)" Säger att bilen får för lite luft mot bensin.. hade så på en passat jag ägde för några år sen, samma felkod, och efter ett LMM byte så funkade det prima...

Samt du sa ju att bilen gick detsamma/bättre med LMM urkopplad, dvs den är felande... för systemet har inte fått "instruktioner" av hur mycket luft som kommer in, så går den på "nödprogram" och matar på med bensin för att inte systemet ska gå magert... smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
straiker91
20 augusti 2017 · 6 Inlägg

Men kan den verkligen dra så mycket extra bränsle pga det?! Den måste ju ligga på dubbla förbrukningen mot vad den ska ha egentligen.. sagt så kom jag lite mer än 4 mil från det att bränslelampan började lysa. hmm

Maffia
20 augusti 2017 · 383 Inlägg

Det är garanterat kanalerna i insuget till egr ventilen som är igensatta. Rengör nog en i veckan i snitt på jobb.

straiker91
21 augusti 2017 · 6 Inlägg

Okej, och om det skulle vara så, hur löser jag det?

EmsAnders
21 augusti 2017 · 151 Inlägg

Plocka ner insuget och gör rent alla kanaler, vissa har en kanal in i toppen också, rengörs med ett litet borr underifrån

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang