Volvo 945 LTT -96 Hackar när den är "varm" *Nu löst! Bilen funkar prima.*

Fred0J
23 augusti 2017 · 10 Inlägg

Halloj! Jag skriver efter mallen så blir det nog bäst! Blev lite långt men det är bäst att ni kan få en klar bild över det hela.
Bilen i fråga är en Volvo 945 LTT årsmodell 1996.
Bilen har gått 27 056 mil.
Den är inte modifierad på något sätt. Tidigare så hade turbon brickats ut med 3mm men det är nu borta.

Symptomen är att bilen rycker när den har blivit helt varm och sen kört ca 2km (hur fort det kommer varierar men det är ganska snabbt), det är nästan som om det blir för varmt! Den blir också helt orkeslös och varvräknaren samt hastigheten pendlar konstant vilket gör det väldigt ryckigt och okörbart. Tomgången är också instabil efteråt. (Lambda lampan tänds några sekunder efter hackandet har börjat och vad jag kan få ut från OBD uttaget så är det 1-2-1 på bränslet vilket ska vara LMM , tändningen är alltid 1-1-1) OBD kontrollen har gjorts med en multimeter och en sladd, bränslelådan är svår att få svar från men jag lyckades en gång.
Jag tog även en video på detta : https://www.youtube.com/watch?v=cc1KqFexF6A

Låter man sedan bilen stå i några minuter för att "kylas ner" så går den som den ska och tomgången är bra. Det blev även en video på det här : https://www.youtube.com/watch?v=TQyrsDKZ1pI
En konstig sak som händer när den startas efter den har blivit så varm är att det låter som att något släpper. Har ingen aning vad detta ljud är men det kommer endast en gång när den startar.
När bilen är helt kall går den lite ojämnt men det rättar till sig ganska fort.
Felet är permanent, nu kan jag återskapa det hela tiden.


Korta listan på det som gjorts : (Delarna som används är för det mesta från biltema eller autodoc, men den bör fungera för det!)
Nytt : | Bränslepump relä | LMM | Bränslepump med filter | Kamrem med spännare och nollning av motor | Ny kylarpump | Tändkablar, tändstift, rotor och fördelare | Termostat till ECU'n | Olja och kylarvätska (Oljan var svart och luktade bensin som det kan göra när den är gammal och kylarvätskan var blå och fin utan skräp.) | Lambdasond | Vevaxelgivare | BTR |
Rengjort och kontrollerat : | EGR systemet | Turbons funktion |  Vevhusventilation (Som fortfarande skapar ett positivt tryck.)
El sidan : | Nästan alla kontakter har sprayats och inspekterats | Värden har mätts enligt volvos kontroller | Tändningsrelät är omlött | Bränslebox och guldbox har öppnats och inspekterats efter kallödningar osv. Det sitter orginalchip i lådorna och allt ser fint ut.

Här kommer en hela historian från start tills nu :
Det är en hel del grejor som har fått bytas, man kan säga att det började efter en dag när vi hade biltvätt dag och torkade ur motorn från allt damm och olja som hade bildats under alla år. Under rengöringen så stötte vi på ett flertal luftslangar som var helt smuliga och hål i, samtliga slangar som tillhör vakuumsystemet byttes ut.
Bilen gick helt okej i några veckor men tillståndet blev långsamt värre, den började bli ostadig på tomgången och allt svårare att starta. Då fick bränslerelät bytas ut då jag läste att det kan skapa sådana symptom, det hjälpte inte alls.
Och sen blev jag plötsligt helt fast på en parkering, bilen vägrade starta, efter lite läsning så kom jag på att bränslepumpen var slut, det gick att starta om man knackade hårt på armaturen till den. Då gick bilen extremt ryckigt och tomgången var helt borta, den dog bara då. Stannade till då det verkade som att kamremmen hade hoppat, den var helt slapp, men kunde inget annat göra än att spänna den och köra hem.
Några dagar efter så kördes bilen till min syster som bor ca 9 mil bort, hela vägen dit var den väldigt ryckig, det bolmade svart rök från den hela vägen dit men den klarade sig dit.
Väl hos min syster så byttes en hel del saker ut, här är en lista på det som gjordes :
Ny vattenpump | Nollning av motor och ny kamrem med spännare | Nya tändkablar, tändstift och fördelare med rotor | Ny bränslepump och nytt bränslefilter (vilket verkligen var på tiden) | Ny LMM | Byte av olja samt kylarvätska | Nya remmar | Ny termostat till ECU'n | Nya packningar på insug och utblås samt luftspjället (Packningarna vid utblåset var det stora sprickor i.) | Mätning av lambdan som fastnade på 700mV bra länge
En hel del av det som byttes behövdes då sakerna var helt slut. Tändstiften som togs ut var kolsvarta.
Efter detta så gick bilen men dåligt tomgång med ändå stadigt i 200 meter eller så men den hittade fort tillbaka till gamla vanor och började rycka och ryka svart från avgaserna.
Det fanns inte mycket annat att göra än att då köra hem den och beställa delar som behövdes.
Jag sökte runt hemma och kom på att bränslereglaget kan vara slut, en justerbar BTR och en ny lambda samt vevaxelgivare beställdes.
Under tiden jag väntade på det så gjorde jag rent och kontrollerade EGR systemet som var riktigt sotigt, vevhusventilationen fick sig också en genomkörare. Gasspjället justerades och gjordes också rent, allting är nu enligt volvos specifikationer.
Grejorna kom och jag installerade det, ställde trycket på BTRen och den gick ganska bra, hade bara glömt bort hur EGR solenoidens slangar ska gå men det löste jag.
Sen är vi där den är idag... Idag så tog jag isär varje kontakt och sprejade samt mätte, lödde även om tändrelät, allting såg bra ut.
Det blåser luft ur oljepåfyllningen när motorn går vilket jag har hört är ett tecken på en dålig vevhusventilation eller slangar som är av, men vad jag kan se är allt helt.
Tillslut få fastnade i detta läge att bilen är trög de första sekunderna när den är helt kall sen stadig tomgång och väldigt bra att köra till att några km senare vara helt slut och hacka konstant.

Här är min teori, men jag kan ju ha fel...
1. Bilen rengörs och hål i vakuumsystemet hittas, alla slangar byts ut mot nya fina.
2. BTRen som är bra möglig börjar köra fast titt som tätt vilket gör att bränslepumpen börjar ge upp.
3. Bilen körs med i 9 mil fram och 9 mil tillbaka på en dålig BTR vilket gör att något i avgassystemet och framförallt katalysatorn blir helt sönderkörd.
4. Bilen fungerar nu men någonting i avgassystemet har fått sig en känga så det blir stopp när den blir riktigt varm i dessa delar.

All hjälp uppskattas och om det behövs mera information så kan jag fixa det. Tack! smile

Senast redigerat av Fred0J (26 augusti 2017)

Fred0J
26 augusti 2017 · 10 Inlägg

Goda nyheter, bilen fungerar nu bättre än någonsin. Biltemas LMM är inget att ha! Den var helt stendöd och bara man tröck på den så började motorn bli ännu värre och dö.
Sen var tydligen den ställbara BTRen så känslig att den måste vara med reglerskruven uppåt och fastankrad.
Men var det även en del andra saker som verkligen behövdes men den där LMMen får man nog försöka byta på garanti och sälja den nya man får... Skräp.

Utmarks-Loke
26 augusti 2017 · 5 841 Inlägg

Bra med uppdatering i alla fall, och skönt att du fick ordning på det

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang