Montera ledramp 125watt med relä

Cargo1980
16 september 2017 · 245 Inlägg

Har tänkt att montera en ledramp på bilen. Rätta mig om jag har fel nu, men den svarta kabeln från ledrampen jordar jag och den röda drar jag in till 87 på relät. Från 85 på relät jordar jag också och från 30 drar jag till pluspolen på batteriet. Nu återstår 86 och den sätter jag på helljuskabeln?

Hur identifierar jag helljuskabeln? På helljuslampan, vid lanpkontakten, sitter tre kablar. Dessa färger är två bruna och en vit. Hur går jag tillväga för att se vilken av dessa som kabeln ska kopplas in på?

Trevlig helg allesammans!

hesoyam
16 september 2017 · 3 Inlägg

Koppla in resten och sen testa dig fram, slå på helljus och ta lös kontakten till lampan tryck in kabeln i kontaken på olika ställen och kolla när det lyser, misstänker den vita men kan inte säga när jag inte vet vad du har för bil!

Cargo1980
16 september 2017 · 245 Inlägg

hesoyam skrev:
Koppla in resten och sen testa dig fram, slå på helljus och ta lös kontakten till lampan tryck in kabeln i kontaken på olika ställen och kolla när det lyser, misstänker den vita men kan inte säga när jag inte vet vad du har för bil!

Det är en opel corsa-01. Tack för input

Evildan
16 september 2017 ·

Det är på ovanstående vis gemene man bränner kablage och elektronik.
Givetvis ska du använda mätutrustning för att med säkerhet veta vad som är vad i kontakten.
En vanlig testlampa fungerar utmärkt i detta fall om du inte har en multimeter.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 september 2017 · 13 729 Inlägg

Evildan skrev:
Det är på ovanstående vis gemene man bränner kablage och elektronik.
Givetvis ska du använda mätutrustning för att med säkerhet veta vad som är vad i kontakten.
En vanlig testlampa fungerar utmärkt i detta fall om du inte har en multimeter.

det beror på bil tycker jag.. en gammal 240 fungerar det på men dagens bilar så är risken stor att man eldar en massa dyra komponteter...

det är som att eftermontera billiga xenon på nyare bilar tex i helljuset där xenon lampan eldar sönder både torkarmotorer och centraldatorn och lite annat godis ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Cargo1980
16 september 2017 · 245 Inlägg

När jag har er kunniga på tråden. Vilken typ av skruv rekommenderar ni när det gäller att skruva fast ledrampshållaren i plastskärmen fram? Nån form av montageskruv tro?

Utmarks-Loke
16 september 2017 · 5 833 Inlägg

Veteranfredrik skrev:
När jag har er kunniga på tråden. Vilken typ av skruv rekommenderar ni när det gäller att skruva fast ledrampshållaren i plastskärmen fram? Nån form av montageskruv tro?

Hellre maskinskruv typ M6 med stor bricka på baksidan för att fördela belastningen lite i plasten. Finns det inget stål att skruva i istället?

spillolja
16 september 2017 · 4 020 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
16 september 2017 ·

Svarte_Orm skrev:

Veteranfredrik skrev:
När jag har er kunniga på tråden. Vilken typ av skruv rekommenderar ni när det gäller att skruva fast ledrampshållaren i plastskärmen fram? Nån form av montageskruv tro?

Hellre maskinskruv typ M6 med stor bricka på baksidan för att fördela belastningen lite i plasten. Finns det inget stål att skruva i istället?

Så hade och har jag också gjort.
Karosseribricka är strålande.
En popnits anliggningsyta är på tok för liten att hålla det stabilt och på plats en längre tid...om du inte monterar med 20stycken.
4-6st m6 innebär mindre borrande och enklare att demontera den dagen rampen ska av och lämnar då färre spår från monteringen.

trubbelturbo
16 september 2017 · 1 457 Inlägg

Jag har på en bil monterat 3 stora tunga extraljus med montageskruv endast i plasten, Det höll men ljusen vibrerade lite grann. Har på min nuvarande bil monterat en LED-ramp på samma sätt, montageskruv direkt i plasten. Sitter väldigt stabilt, jag brukar montera av rampen sommartid så skruvhålen döljs utav registreringsskylten.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang