SRS volvo 940

whazze
22 september 2017 · 81 Inlägg

Hej donade lite med bilen idag och tänkte få igång tutan då jag tänkte besikta den snart. Hittade inge fel vid ratten så slängde på krock kudden igen och sen när jag starta bilen så lös srs lampan kan man nolla den på något sätt?

Volvo 945 "Guld lock" (1996)
caromania Forummoderator
22 september 2017 · 9 296 Inlägg

whazze skrev:
Hej donade lite med bilen idag och tänkte få igång tutan då jag tänkte besikta den snart. Hittade inge fel vid ratten så slängde på krock kudden igen och sen när jag starta bilen så lös srs lampan kan man nolla den på något sätt?

Med vissa bilar finns fantastiska knep med kortslutning av kopplingar och andra metoder medan andra bilmodeller kräver en inkoppling av felkodsläsare. Vad vet ni Volvokillar? Räcker det att rycka minuskabeln på batteriet i någon minut?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
22 september 2017 ·

caromania skrev:

whazze skrev:
Hej donade lite med bilen idag och tänkte få igång tutan då jag tänkte besikta den snart. Hittade inge fel vid ratten så slängde på krock kudden igen och sen när jag starta bilen så lös srs lampan kan man nolla den på något sätt?

Med vissa bilar finns fantastiska knep med kortslutning av kopplingar och andra metoder medan andra bilmodeller kräver en inkoppling av felkodsläsare. Vad vet ni Volvokillar? Räcker det att rycka minuskabeln på batteriet i någon minut?

Får man svara även om man inte är en Volvokille utan bara en glad amatör?
Jag chansar vilt att så är fallet.
Det fungerar inte med "Norsk reset" utan felkod behöver raderas.

Sätt testkabeln i det uttag du vill radera koder i och slå på tändningen. Alla felkoder måste läsas ut innan man kan radera, så gör det först. Uttag 5 är för SRS.

Tryck ner knappen i 5 sekunder och släpp sen. Då ska dioden börja lysa konstant. Tryck in knappen i 5 sekunder igen och släpp sen. Då ska dioden vara släckt. Kolla enligt ovan att du får kod 1 – 1 – 1 (inga fel).

whazze
23 september 2017 · 81 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:

whazze skrev:
Hej donade lite med bilen idag och tänkte få igång tutan då jag tänkte besikta den snart. Hittade inge fel vid ratten så slängde på krock kudden igen och sen när jag starta bilen så lös srs lampan kan man nolla den på något sätt?

Med vissa bilar finns fantastiska knep med kortslutning av kopplingar och andra metoder medan andra bilmodeller kräver en inkoppling av felkodsläsare. Vad vet ni Volvokillar? Räcker det att rycka minuskabeln på batteriet i någon minut?

Får man svara även om man inte är en Volvokille utan bara en glad amatör?
Jag chansar vilt att så är fallet.
Det fungerar inte med "Norsk reset" utan felkod behöver raderas.

Sätt testkabeln i det uttag du vill radera koder i och slå på tändningen. Alla felkoder måste läsas ut innan man kan radera, så gör det först. Uttag 5 är för SRS.

Tryck ner knappen i 5 sekunder och släpp sen. Då ska dioden börja lysa konstant. Tryck in knappen i 5 sekunder igen och släpp sen. Då ska dioden vara släckt. Kolla enligt ovan att du får kod 1 – 1 – 1 (inga fel).

Tusen tack nolla med dossan och de funkade blir bess på skönheten snart.

Ni är fan värda en pöss till påsk <3

Volvo 945 "Guld lock" (1996)
Evildan
23 september 2017 ·

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277320
Forumets sökfunktion är rätt smidig. wink
Men det var kul att kunna hjälpa till.
Lycka till med besiktningen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang