4245
Sök

StyrServo Volvo 245?

2 Inlägg
2 oktober 2017
Trådstartare
Har precis införskaffat mig en 245 -76.
Problemet jag har är att styrservon inte fungerar.
Jag vet hur man lagar den och luftar osv.
Det är just bara det att tidigare ägaren som troligtvis bara låtit den stå sen han skaffade den säger att det inte fanns servo på den årsmodellen.
Servobehållaren finns, styrväxeln med servofunktion finns och det syns att det varit servoolja läckandes på den.
Är det verkligen så att jag kan besikta den utan servo eller måste jag laga det?
Motorn är bytt+reggad till en nyare med turbo osv.

Behöver snabba svar. skickar in den för arbetsorder(besiktning) imorgon.
Senast redigerat av EnAnnanSlav (2 oktober 2017)

2 Inlägg
2 oktober 2017
Trådstartare
plus att det inte finns någon damask till växelspaken. man ser asfalten under bilen när man kör. är det ens tillåtet?

6 269 Inlägg
2 oktober 2017
Om styrningen går så tungt som den brukar göra när styrservon är sönder så lär den inte passera besiktning. Det bästa är att plocka bort och sätta dit en original styrväxel utan servo istället. Så fort man börjar rulla behövs inte servon ändå, det är bara när man backar runt vid nästan stillastående som det går tungt.

Växelspaksdamasken är nog inga problem, den lär gå igenom besiktningen.

5 111 Inlägg
2 oktober 2017
Servo har funnits som extrautrustning från dag 1 på 240, men det tog länge innan det blev standard.
Det är bra tungstyrt med en servostyrväxel om man inte har servoverkan dock, en manuell styrväxel är betydligt mer lättstyrt....
Växelspaksdamasken är inga problem.

Sök