DRL- vad gäller egentligen??

Makemehappy
1 oktober 2017 · 256 Inlägg

Jag har en Mazda 6, årsmodell 2010 men modelår 2011. Jag har länge velat montera e-märkta DRL lampor på bilen, men är osäker om det är lagligt eller inte. Poliserna verkar jobba VÄLDIGT olika gällande detta, transportstyrelsen ger flummiga svar. Bilprovningen är som ett lotteri, beroende vem man får så går bilen igenom eller inte med eftermonterade DRL.

Jag har ställt frågan till transportstyrelsen så här:
Angående DRL, det som heter Day running lights. Jag har tänkt att eftermontera ljuskällor som ska fungera som DRL och som är på full effekt när alla andra ljus är släckta. När man tänder halvljuset så kommer DRL effekten halveras för att inte blända, men de är fortfarande på.

Detta ser man original på vissa bilar. Frågan är nu, om detta är lagligt? Jag har en bil med tillverkningsår 2010 men modelår 2011. Viktigt att får ett vattentätt svar.

Tack på förhand

SVAR:

DRL belysning får inte lysa tillsammans med annan belysning fram på ett fordon. Du kommer inte att få det godkänt om det fungerar som du beskriver.

Monterar du DRL på din bil, som sannolikt är helfordonsgodkänd, så ska den genomgå en registreringsbesiktning. Blir den godkänd är det fritt fram att använda DRL-ljusen på bilen vid färd dagtid under goda ljusförhållanden.


ALLA DRL lampor som jag vet dimmas endast ner vid halvljus, detta är ju även original på de flesta bilarna. Men alltså DRL får inte lysa tillsammans med något annat ljus.

På min Mazda har jag parkeringsljus som allitd lyser oavsett halvljus/fullljus. Så DRL plus parkeringsljuset är olagligt? Att ta bort parkeringsljusen är också olagligt..

Funderar på philips day 8 DRL, och som sagt dessa stängs aldrig av vid halvljus utan dimmas ner, hur löser man detta?

torsen
5 oktober 2017 · 7 234 Inlägg

Jag monterade Biltemas DRL på en äldre bil(för att jag ofta glömmer tända belysningen och ännu oftare glömmer att släcka belysningen).
Inkoppling på tändning och halvljus gör att DRL tänds samtidigt med tändningen slås på och släcks då halvljuset tänds.
Enligt Biltema bör man ha med monteringsanvisningen med elinstallationen för att visa upp vid behov för polis och bilprovning.
Där finns det EG-direktiv som medger eftermontering av DRL.

Hela vitsen med DRL är att miljömupparna fått för sig att man undviker en massa utsläppsemmisioner genom att ha all bilbelysning släckt utom varselljus/DRL fram på fordonen.
I princip har dom rätt, men i praktiken fel, eftersom det då är upp till varje förare att bedöma när bakljus behöver tändas för att undvika tillbud och olyckor.
Och det verkar nya bilförare med nya bilar inte klara av.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 oktober 2017 · 17 469 Inlägg

Även jag har köpt biltemas DRL-ljus. Inte monterat dessa utan väntar till besiktning är avklarad då den kan åka in tidigast i november. Sen kommer jag montera. Bilen är importerad från Schweiz och har således inte halvljusautomatik.

Bilen är helbilsgodkänd och lär knappast bli godkänd i bes. nästa år. Den dagen - den sorgen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
rcy
5 oktober 2017 · 1 705 Inlägg

Som transportstyrelsen säger så är din bil helfordonsgodkänd så du får inte ändra någonting på den utan en efterföljande regbesiktning.
Vid regbesiktning så måste antingen tillverkaren av bilen intyga att den följer specifikationerna för den modellen (vilket den inte kommer att göra om den har DRL) eller så måste den registreras som ombyggt fordon (vilket du inte kommer att kunna göra med enbart eftermonterade DRL).

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
BMW 325i "isbilen" (1992)
Muttley
5 oktober 2017 ·

Om jag inte minns helt fel så på åtminstone passat 2012 så fungerade DRL som positionsljus när halljus var påslaget.

De lär inte bli godkänt om du har positionsljus, drl och halljus igång samtidigt.

Makemehappy
6 oktober 2017 · 256 Inlägg

Sverige och deras lagar, helt andra regler i tyskland, england, frankrike, osv.

Länder utan lagar är ju inget vidare, men sverige är ett överdriver land när det gäller papper lagar rutiner byråkrati.. man blir så less.

Anyhow, hur ser man om ens bil är helbilsgodkänt?

ehedman
6 oktober 2017 · 1 966 Inlägg

Makemehappy skrev:
Sverige och deras lagar, helt andra regler i tyskland, england, frankrike, osv.

Länder utan lagar är ju inget vidare, men sverige är ett överdriver land när det gäller papper lagar rutiner byråkrati.. man blir så less.

Anyhow, hur ser man om ens bil är helbilsgodkänt?

"Helfordonsgodkännande på bilar kom 96-97.
På registreringsbeviset kan man utläsa efter EEGnr: vilket år som ens eget fordon fick helfordonsgodkännande."

- Anders Karlsson, Polisinspektör

http://nwt.se/112/fragapolisen/2015/03/ … l-pa-bilar

Muttley
6 oktober 2017 ·

Makemehappy skrev:
Sverige och deras lagar, helt andra regler i tyskland, england, frankrike, osv.

Länder utan lagar är ju inget vidare, men sverige är ett överdriver land när det gäller papper lagar rutiner byråkrati.. man blir så less.

Anyhow, hur ser man om ens bil är helbilsgodkänt?

Fast är Tyskland bättre ?  De kör ju utan halvljus dagtid,  man syns alltid bättre om man har just halvljus även dagtid.

Varför vill man släcka ner bakdelen på bilen när den är byggd på de viset?

Om din bil inte är byggd och godkänd så är nog enklaste åtgärden att köpa en bil med den funktionen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang