Okänt el-fel, instrumentpanelens dimmer/reostat "styr/förändrar" problem/symptom på Passat-94

eml112
7 oktober 2017 · 1 Inlägg

Hej!

"Formulera en beskrivande och tydlig rubrik med trådens syfte" jo-tack, kanske är det bara tidig morgon men att beskriva meningen med livet skulle kännas enklare.

Var för en kortare tid sen iväg och kikade på en Passat-94, fin, välskött, trevlig att köra, ingen rost, fin färg (blå), låga mil jada-jada-jada så jag slog till! Efter byte av hjullager, belägg och diverse andra slitdelar, åkte jag glatt och visslande till besiktningen. Inga problem! Överöstes med beröm och komplimanger (Passaten alltså, mig var herr besiktningsman måttligt intresserad av) och åkte om möjligt ännu lyckligare därifrån. Men det var then hell, broke, loose (egentligen var det några veckor senare men får the sake of the story, stämm mig)...

Ett varnande sms av tidigare ägare gjorde sig påmint som förtäljde att "ibland" har en "varningslampa" för "temperatur/låg kylarvätska" börjat "lysa" men att detta "inte" var något att "bry sig om" utan berodde på en "givare" i "locket" till vätskepåfyllningen som "krånglar"... "lite".  Said lampa började lysa. "Kom inte här och stanna kvar problem-jävel!" tänkte jag och beslutade att det var bäst att inte snåla utan skoningslöst och ursinnigt (måttligt, knappt lätt irriterad) släppa lös det tYNGaste i "problem-jävel-lösar"-arsenalen direkt; det snabba, enkla och inte minst beprövade och hundraprocentiga "av/på-trixet". Sagt och gjort, närmaste parkeringsficka övermannades och jag skred till verket. "Av", "På". I alla fall av alla löser ju som ni vet detta allt, alltid. Men inte nu, nej nej nej, inte alls. Inte bara beslutade problemjävleslampan att fortsätta med sitt hånande översitts-lysande, den hade hämtat sina polare. Jag, var, lurad. Jag hade väckt en björn av.. små lampor. Mitt tillsynes oskyldiga lilla problem hade blivit kränkt och förstorat och förökat sitt triviala självt på ett sätt som skulle gjort vilken Hollywood-fru-såpa-producent som helst blöt och grön av avund. Och det verkade som att dimmern till instrumentpanelen hade en nyckelroll i projekt "nu ska det jävlas så in i helskotta".

I dimmerläge-av lyser endast temp-lampan, allt annat är dött. Vid lite lätt pill och vrid börjar fler lampor ljusna. Vid ytterligare pill vaknar varvräknaren och börjar leva igen och hoppar upp till 3000 varv (kanske, kan vara 2500 skit, desamma). Vid ännu ytterligare pill, och nu pillas det verkligen kan jag lova, får varvräknaren spel och skakar neurotiskt likt ett heroin-avkliv medan andra diverse lampor ackompanjerar och verkar försöka efterlikna belysningen i valfri en källarklubb i 90-talets Tyskland.

Plockar och kopplar jag ur kassetten som dimmer och vred för hel/halvljus sitter så.. händer ingenting. Allt beter sig som i dimmerläge-av. Säkringar är hela. De kablar och kopplingar/kontakter jag kan hitta och tänka på ser hela och rena ut.

SÅ jag undrar ju då om det finns någon gräns där användandet av " " blir "för mycket" och hjälp bör sökas? Och hur jag ska kontra el-felsjävel eller om jag snällt får acceptera att min fina Passat (blå) är besatt och det enda som finns att göra är att leta fram lite spädbarnsblod och gå en kvällskurs i exorcism?

Tacksam för svar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang