24 oktober 2017
Trådstartare
Uppdatering
Lämnade in bilen förra veckan för att få bukt på det lustiga ljudet vid kallstart. Mekarn gissade till min stora skräck på att kamkedjan kan vara på väg att säga upp sig. Han hällde i en liter olja för att utesluta ett sensorfel (biljävlet har ju ingen oljesticka...) och sedan skulle jag lämna in den måndag kväll (igår) igen.
I morse lät den ingenting när han startade den efter en iskall natt. Han tömde ut den på olja och mätte upp att den endast innehöll 5,5l efter påfyllningen som gjordes förra veckan... Max nivå är 6,5l i min bil, dvs jag har kört den under miniminivå medan sensorn jag visat på max.
Det hade varit billigare för både Bmw och deras kunder om de bara gjort en sticka från början som alla andra. Definitivt den största nackdelen med E90. En så vital (men ändå så enkel) sak som att hålla koll på oljenivån överlåter man till en sensor som är kopplad till en dator. Skönt att de insåg sin tavla och återgick till oljesticka i nyare modeller, även om det inte hjälper mig nu.
Nu får vi hoppas att inget annat har tagit skada av att jag har kört på låg oljenivå.