Håller min motor på att säga upp sig? Corolla 1200 1977

mrmountainracer
28 oktober 2017 · 29 Inlägg

Tjena gott folk!
Jo jag har lite problem med min gamla Corolla. Long story short...
I början av sommaren, i år, så strulade tändningen. Bilen baktände och gick ryckigt. Visade sig vara brytarspetsarnas luftgap. Fixade detta för att sen köra i drygt 2 månader. Då rasade förgasaren. (läkage i alla huvudpackningar). Bytte förgasare och körde en månad till. För att sen få problem med vad jag trodde var tändningen. Ställde om tändningen till 8 grader BTDC enligt serviceboken, kollade brytarspetsarna. Ny tändspole, tändkablar, tändstift (NGK), nytt fördelarlock samt rotor sedan tidigare. Ingen missfärgning på tändsiften.

Gick fint på tomgång men vid fullt gaspådrag hackade den för att sen dö. Ibland gick den att varva fint i stillastående läge men så fort man försökte köra den så hacka den och dog flera gånger om.

Plockade bort tändstiften. Tändstiften i cylinder 1, 2, 4 var sotiga och kändes kladdiga av olja.
På tredje cylindern var det inget sot dock beläggningar på elektroden samt lite gulaktigt.
Men det jag fruktade mest var att när jag kika ner i cylinder 1 så ser jag ventilen! Hänga och dingla. Den går upp o ner men, till skillnad från resterande cylindrar, så syns den tydligt genom tändstiftshålet.
Bifogar bild på detta.

Vad har hänt? Vad skall jag göra nu? Är motorn skrot? sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212235/212235-1987645858769cf8087f5d4ddf8f1c0e.jpg

Senast redigerat av mrmountainracer (28 oktober 2017)

Saab 99 GL "Vanilla" (1976)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 oktober 2017 · 17 478 Inlägg

Har du lyft på ventilkåpan och kollat lyftarna?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mrmountainracer
28 oktober 2017 · 29 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har du lyft på ventilkåpan och kollat lyftarna?

Nej har inte hunnit det än, något särskilt jag ska kika på där?

Saab 99 GL "Vanilla" (1976)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 oktober 2017 · 17 478 Inlägg

mrmountainracer skrev:

Hybrid_ skrev:
Har du lyft på ventilkåpan och kollat lyftarna?

Nej har inte hunnit det än, något särskilt jag ska kika på där?

Jag är inte jätteduktig på den saken men man har ju hört om ventilfjädar som brustit förut. Vi får hoppas att någon mer kunnig svarar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mrmountainracer
28 oktober 2017 · 29 Inlägg

Hybrid_ skrev:

mrmountainracer skrev:

Hybrid_ skrev:
Har du lyft på ventilkåpan och kollat lyftarna?

Nej har inte hunnit det än, något särskilt jag ska kika på där?

Jag är inte jätteduktig på den saken men man har ju hört om ventilfjädar som brustit förut. Vi får hoppas att någon mer kunnig svarar.

Inga problem! Ska kika på det imorgon. Tack smile

Saab 99 GL "Vanilla" (1976)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 oktober 2017 · 17 478 Inlägg

mrmountainracer skrev:

Hybrid_ skrev:

mrmountainracer skrev:

Nej har inte hunnit det än, något särskilt jag ska kika på där?

Jag är inte jätteduktig på den saken men man har ju hört om ventilfjädar som brustit förut. Vi får hoppas att någon mer kunnig svarar.

Inga problem! Ska kika på det imorgon. Tack smile

Med tanke på att ventilkåpan tätas i det flesta fall av en packning gjord av kork finns det viss risk att den faller i smådelar när du lyfter på locket och bör således ha en ny att tillgå vid återmontering. Bara upplysningsvis. Vi bör avvakta mer tillförlitliga svar således.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mrmountainracer
28 oktober 2017 · 29 Inlägg

Hybrid_ skrev:

mrmountainracer skrev:

Hybrid_ skrev:

Jag är inte jätteduktig på den saken men man har ju hört om ventilfjädar som brustit förut. Vi får hoppas att någon mer kunnig svarar.

Inga problem! Ska kika på det imorgon. Tack smile

Med tanke på att ventilkåpan tätas i det flesta fall av en packning gjord av kork finns det viss risk att den faller i smådelar när du lyfter på locket och bör således ha en ny att tillgå vid återmontering. Bara upplysningsvis. Vi bör avvakta mer tillförlitliga svar således.

Locket har en silikonpackning så det är lugnt smile

Saab 99 GL "Vanilla" (1976)
mrmountainracer
29 oktober 2017 · 29 Inlägg

Tömde ur och inspekterade motoroljan. Vart lite som att vaska guld. Dock så är allt som glimmar inte guld, kan även vara bitar av motorn sad
Syns lite dåligt på bild men mycket flingor var det allt sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212235/212235-3a396bf666210d6b1a91403c38d0c280.jpg

Saab 99 GL "Vanilla" (1976)
jaka54
29 oktober 2017 · 5 733 Inlägg

Hej!
Metallparticklar i oljan är aldrig bra men när bytte du olja sist?
Ta bort toppen och kolla hur ventilerna ser ut!

mrmountainracer
29 oktober 2017 · 29 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Metallparticklar i oljan är aldrig bra men när bytte du olja sist?
Ta bort toppen och kolla hur ventilerna ser ut!

Bytte olja och filter i vintras strax innan jag besiktigade bilen. Körde inget med den förräns till våren. Körde den fram tills juli sen började den strula.

Ska lyfta toppen så snart jag har tid över. Tack!

Saab 99 GL "Vanilla" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang