Tjena gott folk!
Jo jag har lite problem med min gamla Corolla. Long story short...
I början av sommaren, i år, så strulade tändningen. Bilen baktände och gick ryckigt. Visade sig vara brytarspetsarnas luftgap. Fixade detta för att sen köra i drygt 2 månader. Då rasade förgasaren. (läkage i alla huvudpackningar). Bytte förgasare och körde en månad till. För att sen få problem med vad jag trodde var tändningen. Ställde om tändningen till 8 grader BTDC enligt serviceboken, kollade brytarspetsarna. Ny tändspole, tändkablar, tändstift (NGK), nytt fördelarlock samt rotor sedan tidigare. Ingen missfärgning på tändsiften.
Gick fint på tomgång men vid fullt gaspådrag hackade den för att sen dö. Ibland gick den att varva fint i stillastående läge men så fort man försökte köra den så hacka den och dog flera gånger om.
Plockade bort tändstiften. Tändstiften i cylinder 1, 2, 4 var sotiga och kändes kladdiga av olja.
På tredje cylindern var det inget sot dock beläggningar på elektroden samt lite gulaktigt.
Men det jag fruktade mest var att när jag kika ner i cylinder 1 så ser jag ventilen! Hänga och dingla. Den går upp o ner men, till skillnad från resterande cylindrar, så syns den tydligt genom tändstiftshålet.
Bifogar bild på detta.
Vad har hänt? Vad skall jag göra nu? Är motorn skrot?
Senast redigerat av mrmountainracer (28 oktober 2017)