Vw Vento tappade bromsverkan under färd

fiksm
28 oktober 2017 · 8 Inlägg

Tjenare!

Har en Vw vento -97 som helt plötsligt började krångla med bromsarna. Körde runt helt normalt och råkade ta en kant lite väl hårt så att bilen lättade lite från backen. Eftersom jag bromsade resulterade det i att ABS:en gick i lite snabbt. Sen märkte jag att bromsen började ta dåligt och jag fick trycka ner pedalen betydligt längre än vanligt. Nu sjunker bromsen och jag måste nästan trycka den i bott för att den ska bromsa hårt. Detta märks vid vanlig körning också för bromsen sjunker sakta vid lätta inbromsningar. Har inte hittat något läckage och bromsvätskenivån har inte rört sig. Kan det ha hänt något med ABS:en eller huvudcylindern? Detta var första gången ABS:en har gått i sen jag köpte bilen  våras.

Mvh Jeper

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 oktober 2017 · 4 917 Inlägg

Inte hittat något l.äckage..
Har du kollat ordentligt med hjulet av, eller bara kollat efter fläckar på gatan..?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 oktober 2017 · 17 470 Inlägg

Tror du tappat en bromskrets och den delen av systemet är tom på vätska.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
fiksm
30 oktober 2017 · 8 Inlägg

Kollade noga vid varje hjul med bilen hissad.  Dock löste sig problemet när jag åkte till en grusplan och lät abs:en jobba lite.  Känns skumt men ska inte klaga big_smile

torsen
30 oktober 2017 · 7 234 Inlägg

fiksm skrev:
Sen märkte jag att bromsen började ta dåligt och jag fick trycka ner pedalen betydligt längre än vanligt. Nu sjunker bromsen och jag måste nästan trycka den i bott för att den ska bromsa hårt. Detta märks vid vanlig körning också för bromsen sjunker sakta vid lätta inbromsningar.

Eftersom du har bromsar, men pedalen tar lite djupare, så misstänker jag bromsservot eller att slangen mellan insugsröret som läcker.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang