944FT - Ryker & Går ojämnt (HJÄLP!)

Kevinohh F.IND
27 september 2017 · 148 Inlägg

Hej, Tja!!


Har en små trimmad 944 (B230FT) som beter sig underligt. Bilen ryker ovanligt mycket (Vitrök) samt rinner vatten (Antagligen kylarvatten) ur avgassystemet. Utöver detta så rycker den / dör från gång till gång när man är ute och kör..

Bytt nyligen..
- 968 465cc spridare
- 3" LMM
- 3" Avgassystem med 100cells katt
- 19T Turbo
- Ställbar BTR (@3,8bar)
- 531 Topp/VX-3 kam byttes en månad innan allt annat..

Problem 1: Bilen ryker ovanligt mycket (Vitrök), förekommer främst när man motorbromsar eller står på tomgången. Verkar ej som det ryker när man trycker på.

KORT INFO: Topplockspackningen byttes i takt med turbo bytet men något var fel med kylarsystemet så den kan ha kokat MEN kylarsystemet är nu åtgärdat...

Lösning, Problem 1: Eventuellt byta topplockspackningen då den kan vara orsaken till att det ryker? Läcker vatten in i topplocket = läcker vatten till grenröret som förångas i avgasröret = vitrök? Trots att den nu ryker MEN den drar förvånansvärt lite kylarvatten.. Ryker den så pass mycket så ska de väl dras relativt mycket vatten??

---------------------------------------------

Problem 2: Bilen dör vilket leder till att den rycker (rycker ibland / annars helt död) när man kör. Kört bilen cirka 1 mil och 3/4 gånger har den "dött" 1 till 4 gånger under en tid på kanske 5minuter på sin höjd. Det som händer är att Varvmätaren på instrumentpanelen börjar flyga upp och ned i takt med att hela motorn bara dör och ger ingen respons alls.

LÄNK TILL VIDEO PÅ VARVMÄTAREN/BILEN. SPOLA TILL 40 SEKUNDER..
https://www.youtube.com/watch?v=TGb_3pm4IoU

KORT INFO: Bilens batteri/generator kan vara kass? När bilen dött någon gång så har den varit svårstartad efteråt och efter 1-3 försök (vrid) på nyckeln så är batteriet helt slut. Möjligen har en cell i batteriet gått eller så laddar generatorn ej upp tillräckligt med ström. Eller båda.. Kan detta vara lösningen? Nej? Ja?

Lösning, Problem 2: Inte en aning?! Kollat jordflätorna på toppen samt polerna på batteriet, jordflätorna satt dåligt men inget förbättrades efter jag åtgärdat det..


Hade i början problem med att hela mätarhuset blinkade och bilen dog som på videon. Fäste om jordflätorna till toppen samt en pluskabel satt dåligt. Detta fixade instrumentpanelen men som på videon så dör bilen till och från. Körde en runda på 2mil och detta hände 2 gånger under ca 3min.
Övriga synpunkter..



Alla svar uppskattas!
Mvh,
Kevin som är trött på detta..

Toyota Supra MKIV "BAGS" (1994)
Kevinohh F.IND
30 september 2017 · 148 Inlägg

Upp!
Ingen som varit med om liknande fel? "/

Toyota Supra MKIV "BAGS" (1994)
citrouz
1 november 2017 · 168 Inlägg

Att den ryker vid motorbroms tyder på otäta ventiler.

sen tror jag antingen remmen sitter löst, eller generatorn är paj. Mät med multimeter på batteriet på tomgång(varm motor) ska då visa ca 14v
Mvh

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
citrouz
1 november 2017 · 168 Inlägg

citrouz skrev:
Att den ryker vid motorbroms tyder på otäta ventiler.

sen tror jag antingen remmen sitter löst, eller generatorn är paj. Mät med multimeter på batteriet på tomgång(varm motor) ska då visa ca 14v
Mvh

Såg nu att du skrev att varvmätaren rör sig, kan vara hallgivaren som spökar

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
Kevinohh F.IND
6 november 2017 · 148 Inlägg

citrouz skrev:

citrouz skrev:
Att den ryker vid motorbroms tyder på otäta ventiler.

sen tror jag antingen remmen sitter löst, eller generatorn är paj. Mät med multimeter på batteriet på tomgång(varm motor) ska då visa ca 14v
Mvh

Såg nu att du skrev att varvmätaren rör sig, kan vara hallgivaren som spökar

Hallgivare/Impulsgivare/Vevaxelgivare eller vad den heter är bytt utan resultat tongue

Toyota Supra MKIV "BAGS" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang