Felsöka avfrostning på bakre vindrutan - lyckas inte

niska
10 november 2017 · 264 Inlägg

Jag tror att en eller två av mina "eltrådar" är brutna på den bakre vindrutan. Jag försöker nu lokalisera exakt var felet är. Har testat både med en såndär penna med lampa inuti, men även med en multimeter - men jag lyckas inte

1) Jag är säker på att "pennan" fungerar, för jag har använt den i andra sammanhang. Men när jag felsöker på vindrutan lyser inte lampan upp alls. Kanske fungerar den endast vid 12 Volt? Men det borde väl vara 12 volt, eller däromkring någonstans på eltrådarna? Jag har kolla av på flera ställen, på olika sidor.

2) Jag har därför testat med en multimeter istället. Ställer jag den på 20V eller 2V så får jag ingen indikation alls. Ställer jag den däremot på "200m" så får jag resultat, men bara 0,003. Oavsett var jag kollar.

Uppenbarligen gör jag något fel - men vad? Jag är inte någon expert på multimetrar men jag tycker att jag borde kunna läsa av detta utan problem. Kanske är det fel på bilen som inte ger högre effekt?

Men obs: avfrostningen fungerar i nästan alla "eltrådar" och jag känner med handen att vindrutan blir lite varm.

Tack för hjälp

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-298b83a102453db6217fbdd17aa3c406.jpg

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Evildan
10 november 2017 ·

Värmetrådarna ligger inte öppet och därför får du inget mätvärde.

ehedman
10 november 2017 · 1 966 Inlägg

Det är nog ganska svårt att mäta.

Loctite 3863 som är avsett för att laga värmeslingor i bakrutan kanske kan vara något?

Finns på Mekonomen.

niska
10 november 2017 · 264 Inlägg

Tack för svar. Lim har jag redan. Men hur gör jag för att hitta skadan. Och kan jag laga om värmetrådarna inte ligget öppna?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 november 2017 · 4 917 Inlägg

Jag vill påstå att om ledningen gått sönder innanför glaset så är det kört.
Det är skroten som gäller för en begagnad ruta eller låta det vara som det är..
Mätar gör man genom att sätta mätaren på 200 och man mäter där man får riktig kontakt på slingan.
Går då slingan innanför glaset så blir det inget mätvärde som vilden skrev.

Senast redigerat av autodidakten (10 november 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 november 2017 · 13 743 Inlägg

Evildan skrev:
Värmetrådarna ligger inte öppet och därför får du inget mätvärde.

Exakt inga öppna trådar... Men man brukar se avbrottet   om man tittar ordenkligt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
niska
10 november 2017 · 264 Inlägg

Growe skrev:

Evildan skrev:
Värmetrådarna ligger inte öppet och därför får du inget mätvärde.

Exakt inga öppna trådar... Men man brukar se avbrottet   om man tittar ordenkligt

Alltså - jag känner ju trådarna när jag drar fingret. Men det jag känner på är kanske något som ligger ovanpå själva tråden?

Går avbrottet att laga även om tråden inte är öppen?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
zzr94092
10 november 2017 · 4 391 Inlägg

Kan mycket väl vara utanpåliggande trådar.
HUR  gör du när du mäter ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang