Volvo 940 LTT -96 - Avgasrör sitter för lågt.

Czelious
15 november 2017 · 42 Inlägg

Hej! Jag har kanske en lustig fråga..

Jag var o köpte en 940 LTT för ett tag sen som hade original rör på så vitt jag vet men problemet va att de satt väldigt lågt vilket gjorde att de skrapade i höga fartguppel, sen bytte jag till ett 3" JT rör med racekatt och en dämpare, men de sitter fortfarande för lågt, tänkte om de förra var monterat fel eller något.

Kan fixa bild såfort jag kan.

Men har någon här någon idé vad de kan vara? Systemet sitter uppe med gummi grejerna vid lutröret och ljuddämparen innan kröken över bakaxeln.

Volvo V40 T4 "Brukis" (2001)
Anderholm
15 november 2017 · 613 Inlägg

jag har också funderat på detta
köpte en gubbägd 945  från 1996-97 i somras helt original och det avgassystemet tar också i fartguppen.
jag blev vansinnig första gången då jag tyckte jag körde försiktigt över guppet men det tog i ändå.

antingen är bilarna lägre original än andra ^^ "troligtvis inte"
eller så blir gummit till upphängningarna så pass dåliga att systemet sjunker med åren vilket också låter lite otroligt men mer troligt än det andra alternativet

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
spaaals
15 november 2017 · 72 Inlägg

haft 2st 945ltt, en -95 och en -96 (den senare gubbägd), avgassystemet har suttit väldigt lågt på båda, på ena gick det av efter katten när jag åkte på ojämn motorväg.

Czelious
15 november 2017 · 42 Inlägg

Anderholm skrev:
jag har också funderat på detta
köpte en gubbägd 945  från 1996-97 i somras helt original och det avgassystemet tar också i fartguppen.
jag blev vansinnig första gången då jag tyckte jag körde försiktigt över guppet men det tog i ändå.

antingen är bilarna lägre original än andra ^^ "troligtvis inte"
eller så blir gummit till upphängningarna så pass dåliga att systemet sjunker med åren vilket också låter lite otroligt men mer troligt än det andra alternativet

spaaals skrev:
haft 2st 945ltt, en -95 och en -96 (den senare gubbägd), avgassystemet har suttit väldigt lågt på båda, på ena gick det av efter katten när jag åkte på ojämn motorväg.

Jaha, så dem är typ byggda på den sättet? tänkte att det va lustigt då den ska ha varit gubbägd, men min GL inte har inte ens i närheten så lågt rör.

Det sitter ju nått värmeskydd precis över där röret är som lägst, men tycker ändå att de är kanske 10 cm mellan underrede och rör hmm

Volvo V40 T4 "Brukis" (2001)
ehedman
15 november 2017 · 1 966 Inlägg

Korta av downpipen och värm samt forma om avgasfästena så det hamnar närmare karossen. Montera nya gummin när du ändå är i farten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang