B230E svårstartad

Turbojesus Flickspanare
20 januari 2010 · 728 Inlägg

Som topic lyder, den startar kanon lätt när den är kall. Men när man kört och sedan stänger av och låter den stå tex 1 timme så är den jätte svårstartad. Däremot när man kört och stänger av och startar den direkt efter som hoppar den igång, med nöd och näppe. Vad kan problemet vara?

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..
Scheriffen Kugghjulsbefälhavare
20 januari 2010 · 6 Inlägg

Likadant på min B230K. Inte för att det spelar nån roll på gamla rostholken, men kan vara kul o veta!

Man är inte vänner förrän man åkt bil, supit, spytt och pissat tillsammans
Turbojesus Flickspanare
20 januari 2010 · 728 Inlägg

Scheriffen skrev:
Likadant på min B230K. Inte för att det spelar nån roll på gamla rostholken, men kan vara kul o veta!

Håller med, det gäller min gamle vinterbil. Om det är relativt enkelt kan man fixa till de för det är himla jobbigt när man måste dra runt på starten så himla länge...-.

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..
Bensinskallen P o r s c h e
20 januari 2010 · 1 700 Inlägg

På K:n kan de vara vad som helst som är fel, dom är byggda för att krångla.

På E:n... Testat att byta till nya fräscha stift till o börja med?

Annars vettfan alltså, har en E motor men aldrig råkat ut för nåt sånt här och kan inte tänka mig vad som skulle vara fel annars....

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Turbojesus Flickspanare
21 januari 2010 · 728 Inlägg

Bensinskallen skrev:
På K:n kan de vara vad som helst som är fel, dom är byggda för att krångla.

På E:n... Testat att byta till nya fräscha stift till o börja med?

Annars vettfan alltså, har en E motor men aldrig råkat ut för nåt sånt här och kan inte tänka mig vad som skulle vara fel annars....

Jag har bytt stift.. hmm

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..
Joakim-S Hobby Fotograf
21 januari 2010 · 650 Inlägg

kolla alla slangar till en början, var likadant på min 740:i och så visade det sig vara en vakum slang som var boven i dramat så fixade den så funkade det prima sen! smile

MG e-HS (2021)
Newport
21 januari 2010 · 100 Inlägg

Är lite liknande på min bmw 730. När motorn är kall startar den direkt men när den är varm kan få veva i 5 sekunder ibland.

Turbojesus Flickspanare
21 januari 2010 · 728 Inlägg

Det är störande, jag kan f veva runt 10-12sek ibland. Inte smidigt om man vill fly snabbt smile

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..
Sharky
21 januari 2010 · 10 287 Inlägg

Detta är ofta läckande backventil i/vid bränslepumpen som gör att sopptrycket sjunker till noll. Då får man gnugga som fanken när bilen har stått ett tag. Standardproblem.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Turbojesus Flickspanare
21 januari 2010 · 728 Inlägg

Soppapump itank eller soppapump inunder?

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..
Sharky
21 januari 2010 · 10 287 Inlägg

Jag har inte järnkoll på bilar med dubbla pumpar men så vitt jag förstår så sitter tyvärr backventilen i tanken.

/Göran

Gaijin skrev:
Soppapump itank eller soppapump inunder?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Drönirettab
21 januari 2010 · 21 761 Inlägg

På B230E ska tryckvakten/backventilen sitta bredvid huvudpumpen, dvs under baksätet. Gör det på min 240-86 iaf. smile

Det går en kort slang mellan pumpen och vakten. Den korta slangen gick sönder en gång, då blev det en stoor pöl under bilen när jag försökte starta. wink

Aga_Diff Bärs!
22 januari 2010 · 3 456 Inlägg

Sharky skrev:
Detta är ofta läckande backventil i/vid bränslepumpen som gör att sopptrycket sjunker till noll. Då får man gnugga som fanken när bilen har stått ett tag. Standardproblem.

/Göran

Men vaddå, varför startar den när den e kall då?
Frugan's GLE är exakt likadan. Precis samma symptom.

/Micke

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Turbojesus Flickspanare
24 januari 2010 · 728 Inlägg

Aga_Diff skrev:

Sharky skrev:
Detta är ofta läckande backventil i/vid bränslepumpen som gör att sopptrycket sjunker till noll. Då får man gnugga som fanken när bilen har stått ett tag. Standardproblem.

/Göran

Men vaddå, varför startar den när den e kall då?
Frugan's GLE är exakt likadan. Precis samma symptom.

/Micke

Jag exakt, jag undrar oxå det.
Himla jobbigt är detta iallafall.

/Danne

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..
islurren1
24 januari 2010 ·

Är det inte nån tempgivare som styr nått på sprutet? Den bakre av dom 2 kanske? Kan de inte bli konstigt när bilen har stått en stund och blivit "ljummen" ?

joeleriksson
28 november 2017 · 1 Inlägg

hittade du felet sen?

Samuel3
28 november 2017 · 360 Inlägg

Drönirettab skrev:
På B230E ska tryckvakten/backventilen sitta bredvid huvudpumpen, dvs under baksätet. Gör det på min 240-86 iaf. smile

Det går en kort slang mellan pumpen och vakten. Den korta slangen gick sönder en gång, då blev det en stoor pöl under bilen när jag försökte starta. wink

Såvitt jag vet så sitter backventilen skruvad på pumpen, och det som sitter mellan pumpen och filtret är en slags tryckutjämnare, som bara sitter monterad på bilar med E -motorn?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 november 2017 · 4 917 Inlägg

Man kan ju alltid tvångsköra bränslepumpen/arna för att avgöra om det är dessa som fallerar..
Det skulle vara bra att veta vilket felet verkligen är..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zzr94092
29 november 2017 · 4 378 Inlägg

Läckande spridare/ trasiga o-ringstätningar.var så på min, men åtta år sen jag hade den bilen..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang