4484
Sök

Startproblem vw transporter 2.5 bensin 2001

2 Inlägg
29 november 2017
Trådstartare
har en vw transporter som rullat 25k mil det äe ett mysko fel på den ,ibland när man ska starta den är den helt död startmotorn tuggar på för att efter några ,ibland många startförsök så startar den och går som en klocka och när den väl startat går den helt perfekt.
Detta kan ibland visa sig flera gånger per dag för att sedan starta perfekt under flera månader.
Verkar som den är helt död förutom startmotorn som snurrar  på ,ingen gnista finns för att sedan helt plötsligt slå igång.
Har bytt allt möjligt under senaste året hallgivare stift kablar rotor fördelarlock spole/tändmodul men ingen skillnad.
Alla ev. ideer och tips mottages tacksamt

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
29 november 2017
Ger du dig 17 på att gnista verkligen inte finns när detta inträffar?
För man skulle mera tolka det som att soppa saknas eftersom du bytt en del i elväg.
Prova med att tvångsköra bränslepumpen när problemet uppstår så du SÄKERT vet vilket problemet är.
Alternativt skulle man misstänka någon givare om sådana finnes..
Senast redigerat av autodidakten (29 november 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

2 Inlägg
29 november 2017
Trådstartare
Jag är ganska 100a på att gnista saknas har spreyat   i startgas i insuget och inte en tendens till att tända till ,jag funderar på om det finns nån form av startspärr som blivit knäpp stundvis

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
29 november 2017
Småbanka med näven utanpå där du misstänker att problemet finns, utifall det skulle vara en dålig lödning/kontaktfel vid feltillfället.
Det skulle jag provat med..typ reläer/boxar.
Men 1 i taget såklart med startförsök imellan.
Så har jag gjort på baksidan på kretskort i tv och radioapparater med baksidan på en skruvmejsel och haft tur att hitta felet på det viset.
Och jag har inte ens utbildning på sånt.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Sök