Led-ramp till Mazda 3 2017

Eazy_
10 december 2017 · 7 Inlägg

Hej!
Vänder mig hit för ett sista desperat försök i hopp att det finns någon som är kunnig i området...

Lyckas inte få min led-ramp att lysa samtidigt när jag sätter på bilens original helljus (bilen har led som hel/halvljus). Jag har köpt en canbus samt kontaktlös kontakt som jag lyckats få att fungerar med att få kontakt med bilens canbus. Problemet är att canbus-enheten jag köpt inte skickar (känner av) signalen med 12v till reläet så led-rampen går igång när jag sätter på bilens helljus. Börjar känna mig tveksam om Mazda använde canbus till helljus och därför finns det ingen canbus-signal som sänds ut när helljuset sätts på. Jag har monterat canbusen vid bilens odb-kontakt.

Jag kontaktade Mazdas verkstad och de kunde installera så det funkar (tror de) för den trevliga summan av 4.500:- och det känns väl saftigt.

Man sätter på bilens helljus med att föra spaken framåt i ett fast läge. Så jag funderar lite på om det finns en fjädrande microbrytare som klarar av strömmen som jag kopplar till reläet, och sätter microbrytaren så den går emot spaken när jag för spaken framåt, och stänger av när jag för spaken mot mig till mittenläget. Vet inte vilken styrka som ett extraljus-relä använder sig av så vet inte vilken microbrytare jag skall köpa (om det ens finns en som klara strömstyrkan). Jag tänker mig typ en sån här
men jag tror inte den klarar strömstyrkan.

Någon kunnig på bil-el som har något förslag på antingen lösning med canbus eller tipsa om en microbrytare som klarar av strömstyrkan?

Eazy_
11 december 2017 · 7 Inlägg

Jag hade helt enkelt fått en felaktig installationsanvisning medskickad till canbus-eheten. Jag skulle kopplat på pin 3 och pin 11 på odb-kontakten (sladdarna).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang