Knugcab
18 december 2017
· 5 111 Inlägg
Hej!
Jag fick en torkarmotor från skroten som är märkt "Datsun 720 1981", och upptäckte att kontakten inte stämde.
Bultmönstret ser däremot väldigt likt ut, så jag tror mycket väl någon kan ha monterat motorn i en Datsun 720, men lite efterforskningar gör gällande att jag tror torkarmotorn i själva verket kommer från en Mitsubishi Space Wagon från cirka 1997 eller därikring. Den heter Mitsuba W-7235-2S och det finns även ett nummer "MB6061" vilket jag gissar är Mitsubishis reservdelsnummer, rätta mig om jag har fel. Vad som än mer styrker mina misstankar att den kan ha suttit i en 720 är att Mitsuba W-7235-2S även verkar sitta i Honda från tidigt 90-tal, och att den brukar användas i diverse Datsunmodeller i USA för att få snabbare torkare. Dock hittar jag mest info om 240Z och 510, ingen som stoppat in den i en 720, så ja, jag klarar mig utan tjat att jag skall googla eller lämna tillbaka den och köpa rätt torkarmotor... Dessutom verkar Hondas version ha fem stift, Mitsubishis fyra...
I alla fall. Den har en fyrpolig kontakt, rektangulär med en liten utbuktning upptill så den skall hamna åt rätt håll. Två stift uppe och två stift nere. Kabelfärgerna är blå, blå-svart, blå-röd och blå-vit (eller eventuellt en väldigt blekt gul). Sedan går det en kabel som är svart från motorn som sitter skruvad i själva växelhuset, jag gissar att den alltså jordar direkt i chassit på Mitsubishi, kanske är skillnaden mot Honda...möjligt man får dra en extra jordkabel därifrån på Datsun men det är ju i så fall inga problem.
Är det någon som är duktig på Mitsubishi som kan svara på funktionerna hos de olika stiften/kablarna eller har ett kopplingsschema på lur till torkarmotorn? Hondas kabelfärger verkar inte riktigt stämma, tråkigt nog då det verkar vara lättare att hitta.