Inkoppling torkarmotor Space Wagon

Knugcab
18 december 2017 · 5 111 Inlägg

Hej!
Jag fick en torkarmotor från skroten som är märkt "Datsun 720 1981", och upptäckte att kontakten inte stämde.

Bultmönstret ser däremot väldigt likt ut, så jag tror mycket väl någon kan ha monterat motorn i en Datsun 720, men lite efterforskningar gör gällande att jag tror torkarmotorn i själva verket kommer från en Mitsubishi Space Wagon från cirka 1997 eller därikring. Den heter Mitsuba W-7235-2S och det finns även ett nummer "MB6061" vilket jag gissar är Mitsubishis reservdelsnummer, rätta mig om jag har fel. Vad som än mer styrker mina misstankar att den kan ha suttit i en 720 är att Mitsuba W-7235-2S även verkar sitta i Honda från tidigt 90-tal, och att den brukar användas i diverse Datsunmodeller i USA för att få snabbare torkare. Dock hittar jag mest info om 240Z och 510, ingen som stoppat in den i en 720, så ja, jag klarar mig utan tjat att jag skall googla eller lämna tillbaka den och köpa rätt torkarmotor... tongue Dessutom verkar Hondas version ha fem stift, Mitsubishis fyra...

I alla fall. Den har en fyrpolig kontakt, rektangulär med en liten utbuktning upptill så den skall hamna åt rätt håll. Två stift uppe och två stift nere. Kabelfärgerna är blå, blå-svart, blå-röd och blå-vit (eller eventuellt en väldigt blekt gul). Sedan går det en kabel som är svart från motorn som sitter skruvad i själva växelhuset, jag gissar att den alltså jordar direkt i chassit på Mitsubishi, kanske är skillnaden mot Honda...möjligt man får dra en extra jordkabel därifrån på Datsun men det är ju i så fall inga problem.

Är det någon som är duktig på Mitsubishi som kan svara på funktionerna hos de olika stiften/kablarna eller har ett kopplingsschema på lur till torkarmotorn? Hondas kabelfärger verkar inte riktigt stämma, tråkigt nog då det verkar vara lättare att hitta.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Xebers76
19 december 2017 · 2 266 Inlägg

Blev inte allt lite onödigt avancerat plötsligt?

Evildan
19 december 2017 ·

Då jorden är via chassit, kan du inte prova dig fram medels mata stift för stift och då utröna vad som är vad? Jag menar blott att kabelbrand ej bör uppstå då.
Här den befintliga torkarmotorn på din Nissan Professional lämnat in eller är detta  på experimentell basis?
Fungerar inte din nuvarande torkarmotor tycker jag att du ska lämna tillbaka den delvis felaktiga och använda pengarna till Tom Kha Gai och Popia Todd.

Knugcab
19 december 2017 · 5 111 Inlägg

Absolut kan jag prova mig fram, tänkte bara att ibland har man tur och hittar nån Mitsubishifanatiker som har koll på grejerna.... I värsta fall får man väl sätta tillbaka den gamla om man inte får något att fungera. Den gamla har tappat pausläget, men kan man få det att gå fortare så är det ju också en fördel. Med tanke på omdömena man hör om 240Z-torkarna så kan man väl anta att det är standard på äldre Nissan att de verkar ha använt trälim som smörjmedel till vinkelväxeln.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang