Motorvärmarkontakten sprakar och ryker

myggfritt
23 december 2017 · 8 Inlägg

Hej
Har en Volvo V70 2007 med en Calix motorvärmarsladd. Ibland då jag ska sätta in sladden i bilens uttag så  knastrar det om själva kontakten som sitter under kofångaren och ibland kan det även börja ryka lite, vilket känns väldigt oroande. Jag har provat två olika kablar och samma sak kan hända med bägge. Så fort jag märker att det blir så där drar jag ut sladden och sätter in den igen, och då fungerar allt som det ska. Ingen säkring har gått..(och uttaget fungerar för kupévärmarn är igång).

Någon som vet vad det beror på? Är det p.g.a. att kontakten har kondens eller vätska (regn/snö)? Jag är noga med att sätta på "hatten" på sladdens stickkontakt och uttaget på bilen har ju också en liten "lucka", så det verkar lite konstigt att det ska komma in snö/regn.

Mvh
Johan

Meaganeowner
23 december 2017 · 2 250 Inlägg

Kosta du på att köpa ett nytt intag. Så slipper du vara orolig över att ev hitta en död hund eller människa vid bilen en kall morgon.
Kan bli t o m du som ligger där.

F ö är det inte regn eller snö som är problemet utan saltvatten o andra föroreningar. När det en gång börjat så dom du har det, så förkolnar plasten i själva uttaget. Går inte att stoppa. Så dagarna är lätträknade när det slutar fungera.

Var noga med att montera enligt anvisningarna. Speciellt den lilla kabeln, som ska anslutas till ren plåt. Gärna med lite färg över som rostskydd.

Evildan
23 december 2017 ·

Först ansluts kabeln i bilen just pga fukt och andra eventuella defekter, sedan sticks schukohanen på plats. Då försvinner risken att få en stöt åtminstone.

Meaganeowner
23 december 2017 · 2 250 Inlägg

Så sant... men så kommer den stunden, allt som oftast att man ska iväg med bilen.
Då gäller det att vara lika präktig och medveten.
Nudda inte bilen förrän du lossat motorvärmarkabeln i vägg- eller stolputtaget.

Om inte lilla kabeln jag nämnde ovan är i god kontakt med bilens plåt och det blivit överslag i värmaren, så blir man rökt.
Du eller någon annan.
Man har inte satt dit en kabel bara på måfå!

Men visst när händer det. När vinner Du på tips eller lotto?

Eller som reklamen: "Plötsligt händer det"

Varför chansa?

Senast redigerat av Meaganeowner (23 december 2017)

Evildan
23 december 2017 ·

Meaganeowner skrev:
Så sant... men så kommer den stunden, allt som oftast att man ska iväg med bilen.
Då gäller det att vara lika präktig och medveten.
Nudda inte bilen förrän du lossat motorvärmarkabeln i vägg- eller stolputtaget.

Om inte lilla kabeln jag nämnde ovan är i god kontakt med bilens plåt och det blivit överslag i värmaren, så blir man rökt.
Du eller någon annan.
Man har inte satt dit en kabel bara på måfå!

Men visst när händer det. När vinner Du på tips eller lotto?

Eller som reklamen: "Plötsligt händer det"

Varför chansa?

Rökt i dubbel bemärkelse.

Självklart ska man ha sjyssta fungerande säkra kablar, det instämmer jag med dig till fullo om.
Jag gör som beskrivet även med min kabel fast jag vet att den är korrekt kopplad och jordfelsbrytaren i ABB-skåpet fungerar ypperligt för 230v i armen en gång är för mig tillräckligt, det kittlar lite.

Senast redigerat av Evildan (23 december 2017)

Soulman
23 december 2017 · 1 271 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Så sant... men så kommer den stunden, allt som oftast att man ska iväg med bilen.
Då gäller det att vara lika präktig och medveten.
Nudda inte bilen förrän du lossat motorvärmarkabeln i vägg- eller stolputtaget.

Om inte lilla kabeln jag nämnde ovan är i god kontakt med bilens plåt och det blivit överslag i värmaren, så blir man rökt.
Du eller någon annan.
Man har inte satt dit en kabel bara på måfå!

Men visst när händer det. När vinner Du på tips eller lotto?

Eller som reklamen: "Plötsligt händer det"

Varför chansa?

Om det finns ett 230v uttag utomhus utan jordfelsbrytare är installationen olaglig. Börja med att konstatera det så ska ingenting livshotande kunna hända.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
myggfritt
24 december 2017 · 8 Inlägg

Jag är mycket tacksam för svaren jag fått! Då ska jag nog titta närmare på att byta ute intagssladden, och tills den är bytt tar jag det försiktigt med hur jag ansluter motorvärmarsladden.

Tack och god jul allesammans!

Utmarks-Loke
24 december 2017 · 5 841 Inlägg

Varför tror ni det är jordfel och att bilen kan bli strömförande? Felet är med största säkerhet dålig kontakt, den fara som föreligger är varmgång och brand. Men det avhjälpes naturligtvis också med en ny kontakt.

Meaganeowner
24 december 2017 · 2 250 Inlägg

Både sladden mellan stolpe o bil samt mellan intaget i bilen och vidare, kan mycket väl blivit skadade av varmgång.
Med diverse olika möjliga följdfel.

Var försiktig med nätspänning.
Men det händer "aldrig" något.

Senast redigerat av Meaganeowner (24 december 2017)

Soulman
24 december 2017 · 1 271 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Varför tror ni det är jordfel och att bilen kan bli strömförande? Felet är med största säkerhet dålig kontakt, den fara som föreligger är varmgång och brand. Men det avhjälpes naturligtvis också med en ny kontakt.

Det var någon som påtalade faran med 230v i bilens kaross om det är glapp i anslutningen till bilen.
Jag påtalade att om man använder ett eluttag utomhus som inte skyddas av jordfelsbrytare ska man inte hantera någonting med el överhuvudtaget. El är mer eller mindre ofarligt om den hanteras på rätt sätt - som så mycket annat. Om sedan bilen brinner upp pga varmgång är det ju inte elens fel.

Senast redigerat av Soulman (24 december 2017)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
caromania Forummoderator
24 december 2017 · 9 296 Inlägg

Soulman skrev:
Om det finns ett 230v uttag utomhus utan jordfelsbrytare är installationen olaglig. Börja med att konstatera det så ska ingenting livshotande kunna hända.

Det låter märkligt. Alla hus i vårt område är byggda med uttag utomhus och inget hus hade jordfelsbrytare när de byggdes.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
24 december 2017 · 5 841 Inlägg

caromania skrev:

Soulman skrev:
Om det finns ett 230v uttag utomhus utan jordfelsbrytare är installationen olaglig. Börja med att konstatera det så ska ingenting livshotande kunna hända.

Det låter märkligt. Alla hus i vårt område är byggda med uttag utomhus och inget hus hade jordfelsbrytare när de byggdes.

Det som redan fanns när regeln infördes är lagligt men man får inte sätta upp något nytt utan JFB

caromania Forummoderator
24 december 2017 · 9 296 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

caromania skrev:

Soulman skrev:
Om det finns ett 230v uttag utomhus utan jordfelsbrytare är installationen olaglig. Börja med att konstatera det så ska ingenting livshotande kunna hända.

Det låter märkligt. Alla hus i vårt område är byggda med uttag utomhus och inget hus hade jordfelsbrytare när de byggdes.

Det som redan fanns när regeln infördes är lagligt men man får inte sätta upp något nytt utan JFB

Som jag misstänkte. Bra med klargörande!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Soulman
24 december 2017 · 1 271 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

caromania skrev:

Soulman skrev:
Om det finns ett 230v uttag utomhus utan jordfelsbrytare är installationen olaglig. Börja med att konstatera det så ska ingenting livshotande kunna hända.

Det låter märkligt. Alla hus i vårt område är byggda med uttag utomhus och inget hus hade jordfelsbrytare när de byggdes.

Det som redan fanns när regeln infördes är lagligt men man får inte sätta upp något nytt utan JFB

Helt korrekt. Det var väl i mitten av 90-talet som nya reglerna infördes. Men att inte skydda sig själv, sin familj och egendom med en jfb är lite korkat faktiskt.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Meaganeowner
24 december 2017 · 2 250 Inlägg

Körde över motorvärmarsladden med snöslungan....

Helsvart i kåken. Det funkade alltså.

Utmarks-Loke
24 december 2017 · 5 841 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Körde över motorvärmarsladden med snöslungan....

Helsvart i kåken. Det funkade alltså.

Kan vara bra med separat JFB till motorvärmaren och andra högriskuttag så man inte kommer hem efter semestern och strömmen varit borta en vecka wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 december 2017 · 13 744 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Körde över motorvärmarsladden med snöslungan....

Helsvart i kåken. Det funkade alltså.

åtusan  jag brukar använda våran elhäcksax för att kontrollera husets jordfelsbrytare..  smile

blir ett jävla liv på ungarna när datorerna dör smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Soulman
25 december 2017 · 1 271 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Körde över motorvärmarsladden med snöslungan....

Helsvart i kåken. Det funkade alltså.

Nja. Jag kan inte dra den slutsatsen av ditt inlägg. Det finns tillfällen då man kan skjuta en huvudsäkring också. Då blir det delvis svart i kåken.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang