Fars gammla laddare med instrument visande 0 - 5 A. När visaren kom nrd till 1.5 A, eller lägre var batteriet att betrakta som fulladdat.
Så om man lossade en laddklämma indikerades 0A. Alltså fulladdad och väl det!!! Vilket knappast var sant.
Andra modernare laddare kan i stället visa spänning. Laddspänning vid t ex 14.2 Volt indikeras med fulladdat för vissa laddare.
Om du spänningsmäter rakt över polerna med en voltmeter på ett batteri som ej belastats på några timmar eller längre, så kan det mycket väl visa en spänning på t ex
12.5 - 13.5 V.
Hur mycket energi som sedan batteriet kan lämna beror bl a på i vilket skick batteriet aktiva "delar" är.
Säg att 90 % av delarna är ur funktion p g a
t ex sulfatering ( typ rost). Så kan spänningen ändå indikera på fulladdat.
Ingen större ström går heller in i batteriet, vilket också indikerar fulladdat för vissa laddare.
Moderna laddare jobbar efter algoritmer mm. Går in och testar ned laddning och urladdning, för att ta reda på status.
Så vad som skrivs i inlägget tidigare, är ett bra sätt att kolla rent praktisk för vem som helst.
Sätt på belysning fläkt mm och när spänningen på batteriet... Är den lägre än ca 12.5 V efter t ex 15 minuter, så är batteriet att betrakta som förbrukat.
Detta såvida att laddningen fungerat.
I min segelbåt har jag typ std bilbatteri. Efter en hel dags strömförbrukning på i snitt 5 A, så håller det en spänning på ca 12.5 V.
Är alltså i gött skick.
Sen när kvällen kommer och jag startar motorn, så dyker spänningen ibland ned mot 10 V. Mäter direkt på batteriet.
Senast redigerat av Meaganeowner (21 december 2017)