Kan ett trasigt bilbatteri visa fulladdat på laddaren?

Genna
20 december 2017 · 260 Inlägg

Tjo,

har startproblem på min gammelvolvo v40. Den har länge haft problem att starta i surväder, typ regn och dimma. Men startar bra i -10.

Nu har det regnat igen och kunde inte ens låsa upp dörrarna med fjärren. Tog in batteriet för laddning, vilket alltid brukar göra att bilen startar omedelbart.

Laddaren gick nästan direkt upp till fulladdning och "float" (underhållsladdning). Tog högst någon minut. Så batteriet verkar helt laddat. Men gick inte alls att starta bilen. Bara klickar, inget motorljud.

Frågan är som rubriken lyder, kan laddaren visa fullt om batteriet är kaputt? Det är en laddare med lampa för "tomt", "halvladdat", "fullt" och "float". Lampan hoppade alltså snabbt igenom alla stegen.

Eller har jag kortslutning någonstans?

PeppeVectra Peppe Vectra
21 december 2017 · 1 076 Inlägg

Ja laddaren kan bete sig så när cellerna är trasiga i batteriet.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
skanepiraten
21 december 2017 · 466 Inlägg

Mät på batteriet när du försöker starta, då vid belastningen ser man hur batteriet mår, dyker det direkt ner till bara några få volt så är batteriet kasst...

Plus är batteriet mer än 5 år? så bara byt det direkt.

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Meaganeowner
21 december 2017 · 2 250 Inlägg

Fars gammla laddare med instrument visande 0 - 5 A. När visaren kom nrd till 1.5 A, eller lägre var batteriet att betrakta som fulladdat.
Så om man lossade en laddklämma indikerades 0A. Alltså fulladdad och väl det!!! Vilket knappast var sant.

Andra modernare laddare kan i stället visa spänning. Laddspänning vid t ex 14.2 Volt indikeras med fulladdat för vissa laddare.
Om du spänningsmäter rakt över polerna med en voltmeter på ett batteri som ej belastats på några timmar eller längre, så kan det mycket väl visa en spänning på t ex
12.5 - 13.5 V.

Hur mycket energi som sedan batteriet kan lämna beror bl a på i vilket skick batteriet aktiva "delar" är.
Säg att 90 % av delarna är ur funktion p g a
t ex sulfatering ( typ rost). Så kan spänningen ändå indikera på fulladdat.
Ingen större ström går heller in i batteriet, vilket också indikerar fulladdat för vissa laddare.

Moderna laddare jobbar efter algoritmer mm. Går  in och testar ned laddning och urladdning, för att ta reda på status.

Så vad som skrivs i inlägget tidigare, är ett bra sätt att kolla rent praktisk för vem som helst.
Sätt på belysning fläkt mm och när spänningen på batteriet... Är den lägre än ca 12.5 V efter t ex 15 minuter, så är batteriet att betrakta som förbrukat.
Detta såvida att laddningen fungerat.

I min segelbåt har jag typ std bilbatteri. Efter en hel dags strömförbrukning på i snitt 5 A, så håller det en spänning på ca 12.5 V.
Är alltså i gött skick.

Sen när kvällen kommer och jag startar motorn, så dyker spänningen ibland ned mot 10 V. Mäter direkt på batteriet.

Senast redigerat av Meaganeowner (21 december 2017)

mb_pucken
21 december 2017 · 5 087 Inlägg

Brukar kunna märkas hur långt tid det tar att ladda batteriet fullt.
På våra laddare på jobbet ser man laddströmmen och på ett dåligt batteri går den ganska fort ner på låga anpere medans ett urladdat friskt batteri tar lång tid på sig att nå låg laddström.
Lika så kan man mäta upp ett dåligt batteri till typ 12,5V men efter en kort belastning så sjunker spänningen markant. Batteriet blir endast ytladdat :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Brådhis * Voff voff *
21 december 2017 · 10 277 Inlägg
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
rcy
21 december 2017 · 1 705 Inlägg

Brådhis skrev:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Syraprovare-2000017818/

//Brådhis

Säljs det ens batterier där man kommer åt syran längre?
Är inte alla antingen sealed eller AGM/GEL?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 december 2017 · 17 470 Inlägg

Genna skrev:
Tjo,

har startproblem på min gammelvolvo v40. Den har länge haft problem att starta i surväder, typ regn och dimma. Men startar bra i -10.

Nu har det regnat igen och kunde inte ens låsa upp dörrarna med fjärren. Tog in batteriet för laddning, vilket alltid brukar göra att bilen startar omedelbart.

Laddaren gick nästan direkt upp till fulladdning och "float" (underhållsladdning). Tog högst någon minut. Så batteriet verkar helt laddat. Men gick inte alls att starta bilen. Bara klickar, inget motorljud.

Frågan är som rubriken lyder, kan laddaren visa fullt om batteriet är kaputt? Det är en laddare med lampa för "tomt", "halvladdat", "fullt" och "float". Lampan hoppade alltså snabbt igenom alla stegen.

Eller har jag kortslutning någonstans?

En smartladdare kan vara väldigt dum ibland. Är batteriet helt sopslut på kräm så vägrar den ofta att ladda och endast en gammal hederlig analog laddare kan få skutan på rätt kurs igen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
rcy
22 december 2017 · 1 705 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En smartladdare kan vara väldigt dum ibland. Är batteriet helt sopslut på kräm så vägrar den ofta att ladda och endast en gammal hederlig analog laddare kan få skutan på rätt kurs igen.

Helt rätt.
Vissa lite dyrare smartladdare kan ha en knapp för "revive" eller nåt sånt, men annars är en stendum gammal analog laddare som villkorslöst skickar på ström det enda rätta.

jaka54
22 december 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Har samma erfarenhet med "moderna" laddare att de har svårt för att få igång ett urladdat batteri. Då har endast en gammal anlog 4A-6A laddare funkat.
Sen att blybatterier endast skulle hålla i omkring 5 år håller jag inte med om. Det batteri jag har nu i min Audi 100 köptes från Biltema för ca 15 år sedan och har inte visat tecken på avmatting än...tvi , tvi!

Senast redigerat av jaka54 (22 december 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 december 2017 · 17 470 Inlägg

Fasen, man kanske skulle införskaffa sig en analog medan de fortfarande finns kvar? Har batterier som får kämpa rätt hårt bland då vi haft ovanligt mycket strömavbrott det sista.

Finns på BT:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba … 000030702/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
25 december 2017 · 10 277 Inlägg

rcy skrev:

Brådhis skrev:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Syraprovare-2000017818/

//Brådhis

Säljs det ens batterier där man kommer åt syran längre?
Är inte alla antingen sealed eller AGM/GEL?

Ja, det tror jag iaf. Mina jag har i båten går utmärkt att göra det på och även det som sitter i min V70 är öppningsbart.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang