3664
Sök

Mercedes 190e 2.3 blir orkeslös och dör när den blir varm, vad är fel?

14 Inlägg
26 december 2017
Trådstartare
#21
Nybergrobin skrev:
Kallstartventilen kan vara värd att kolla på

Du menar aTT den skulle ha hängt sig och ger för mycket soppa när den blir v
arm?

14 Inlägg
26 december 2017
Trådstartare
#22
torsen skrev:
xXSammy skrev:
Eftersom det är en 88a så borde det sitta katalysator på den.
Prova lätta på avgasröret före kat och se ifall den beter sig lika wink

Hade en 124:a 2.0 -88 som efter 30.000 mil började bli orkeslösare och orkeslösare.
Under en resa passerade jag Tranås och en liten allbilsverkstad.
Konsulterade "verkstadschefen" som mycket väl kände igen problemet från några Taxi på orten.
Till ett hemult pris åtgärdade han problemet genom att öppna de båda främre små "kattarna" och rensa dem från det helt igensatta innandömet samt svetsaigen "burkarna".
Allt på plats på någon timma medans jag passade på att luncha.

smile Tack, ligger med på att göra listan!

14 Inlägg
26 december 2017
Trådstartare
#23
Linjs skrev:
Hej forummedlemmar,
Jag har en Mercedes 190e 2.3 -88 (lite drygt 10 000 mil på mätaren) som har stått stilla i garage under 15 år.
Försöker nu att få ut den på gatan igen, men jag har ett problem som jag inte rår på.
Bilen startar enkelt och går bra på tomgång, och varvar bra kall. När motorn blir varm tappas all kraft och dör. Efter att varit avstängd i ngn minut kan man köra 100m för att sedan dö igen.
Jag har bytt bränslepump, bränslefilter, vevaxelgivare, fördelarlock, rotor, tändstift, tändspole.
Har inte så många flera ideer på vad som kan vara fel förutom kanske WUR (warmup regulator), men att bara gå ut och byta delar börjar kännas lite för chansartat smile

Tändmodul är också bytt.
Ytterligare lite symptom, när motorn är varm (efter 5-10 min) och jag sprutar startspray sjunker varvtalet snarare än att det ökar.
Min amatörslutsats: Inte för lite bränsle, snarare att den får för mycket (när den bli varm) eller ngt med tändning och/eller luftflödet?

2 410 Inlägg
26 december 2017
#24
Linjs skrev:
Nybergrobin skrev:
Kallstartventilen kan vara värd att kolla på

Du menar aTT den skulle ha hängt sig och ger för mycket soppa när den blir v
arm?

Japp! farsan hade en 190e 2,3 med samma symptom och han fick byta den tongue


14 Inlägg
26 december 2017
Trådstartare
#25
Nybergrobin skrev:
Linjs skrev:
Nybergrobin skrev:
Kallstartventilen kan vara värd att kolla på

Du menar aTT den skulle ha hängt sig och ger för mycket soppa när den blir v
arm?

Japp! farsan hade en 190e 2,3 med samma symptom och han fick byta den tongue

Tack för inspelet, det blir nästa åtgärd smile

85 Inlägg
27 december 2017
#26
Kolla katalysatorn som någon sa!

Varför tanga när man kan ha boxer?

14 Inlägg
29 december 2017
Trådstartare
#27
Racingmikke skrev:
Kolla katalysatorn som någon sa!

Hej Racingmikke, ifall det är fel på katalysatorn, blir det verkligen det symptom som jag har? Dvs startar och går bra kall, och efter 5-10 min när motorn kommer upp i temp 4-taktar, varvar ej och blir svag o dör. Borde inte detta felet också påverka hur motorn beter sig kall?


Sök