Turbokonvertera 740 glt

lofex
30 december 2017 · 14 Inlägg

Tjenare! Hade tänkt påbörja ett turbobygge på en 740 glt 16v å ja hade några frågor.

Först å främst så hade jag tänkt mig att göra/skaffa detta:
H profil stakar
svarva ned kolvar
porta och "gröpa ur" topp
turbo (kom gärna med förslag) (kanske hx35 eller 19t?)
byta kolvringar å även stoppa in en ståltoppackning
intercooler (duger 600x300x76?)
renovera delar av motorn  (har gått 29.000 mil)
e85 å ECU (kanske MS? kom gärna med förslag)
injektorer (1000cc?)

Min fråga är då följande: Hur mycket skulle det vara möjligt att plocka ut ur denna setup på ett hyfsat påligt sätt? Hur mycket vågar man ladda? Finns det något som jag har missat? Kommer givetvis även se över drivlinan.

Och ja.. jag vet att det finns ganska många trådar om just detta, men det finns inte så många som handlar om just glt motorn (tror jag) så därför så hör jag här.

Mitt mål är väl ca 300-350 hk till en början, tror ni att detta kommer hålla? (åtminstonde ett tag big_smile)

Senast redigerat av lofex (30 december 2017)

Taunuus
30 december 2017 · 263 Inlägg

orörd motor
custom Grenrör
hx35-16 eller 18 avgashus
3 tums avgas
e85
så stor ic som smidigt får rum
eget val av insprut
1.2-1.3 bars ladd

och bygg en b230 bottendel på sidan om och skifta över när den är klar, eller bygg en komplett 16v motor på b230 botten på sidan om.

Ford 17M "Taunus" (1967)
lofex
30 december 2017 · 14 Inlägg

WurstingErik skrev:
orörd motor
custom Grenrör
hx35-16 eller 18 avgashus
3 tums avgas
e85
så stor ic som smidigt får rum
eget val av insprut
1.2-1.3 bars ladd

och bygg en b230 bottendel på sidan om och skifta över när den är klar, eller bygg en komplett 16v motor på b230 botten på sidan om.

Varfär b230 botten? Vad skiljer sig mellan b230 å b234?
smile

Taunuus
30 december 2017 · 263 Inlägg

oljepump m.m.

googla runt några timmar så kommer du lära dig mycket, ju mer information runt överladdning du samlar på dig destå billigare kommer du undan och destå bättre kommer du få det att funka.

Alla har olika ideer om hur det ska göras å hur mycket pengar man måste lägga ner på ett turbobygge, har du tillräcklig kunskap i ämnet så vet du själv till stor del hur du ska bygga.

Ford 17M "Taunus" (1967)
jompazx
31 december 2017 · 291 Inlägg

Bättre med b230FK/FT med oljekylda kolvar. Kolvarna blir svagare av nedvarvningen om du ändå byter vevstakar varvför inte köpa kortare vevstakar? Om det kommer hålla? det måtte jag tro med 16v topp och h profil samt att den går på etanol

lofex
31 december 2017 · 14 Inlägg

jompazx skrev:
Bättre med b230FK/FT med oljekylda kolvar. Kolvarna blir svagare av nedvarvningen om du ändå byter vevstakar varvför inte köpa kortare vevstakar? Om det kommer hålla? det måtte jag tro med 16v topp och h profil samt att den går på etanol

Magiskt bra idé!  varför tänkte jag inte på det tidigare. big_smile Hade först tänkt gå på dessa:https://www.mrtuning.se/modellanpassat/volvo/200-serien/motor-tuning/bottendel/k1-h-profil-stakar-volvo-b230-b234/ men antar att 152mm är original.

Någon som känner till några lämpliga kortare hprofil?

Någon som vet storleken på avgashuset på denna?: https://www.mrtuning.se/universal/turbo … rbo-hx35w/

Tackar givetvis så mycket för hjälpen! smile

jompazx
31 december 2017 · 291 Inlägg

ACM har i längderna mellan från 142mm till 165mm (152mm är org) vet inget om deras kvalitet. Dock så finns det nackdelar med kortare vevstakar vevgeometrin blir annorlunda motorn blir mindre varvvillig och kolvaccelerationen blir högre. så såpass magisk idé är det inte nödvändigtvis. Detta går att läsa på om jag är inte expert kanske är bättre att svarva ned kolvarna. Jag skulle rekomendera att maila Tex acm och höra vad dom tycker

jompazx
31 december 2017 · 291 Inlägg

vad är det för årsmodell kolla upp så du inte har den  klena veven med smalare ramlager

lofex
31 december 2017 · 14 Inlägg

jompazx skrev:
vad är det för årsmodell kolla upp så du inte har den  klena veven med smalare ramlager

Årsmodell -89. Har dock tillgång till en vev från en som jag tror är -90, men båda dessa är väl "den bra veven"?

Angående vevstakarna så går det väl bra att kombinera nersvarvningen och kortare stakar--> lite kortare stakar och lite nersvarvat.

Måste veven balanserad till de nya stakarna?

jompazx
31 december 2017 · 291 Inlägg

lofex skrev:

jompazx skrev:
vad är det för årsmodell kolla upp så du inte har den  klena veven med smalare ramlager

Årsmodell -89. Har dock tillgång till en vev från en som jag tror är -90, men båda dessa är väl "den bra veven"?

Angående vevstakarna så går det väl bra att kombinera nersvarvningen och kortare stakar--> lite kortare stakar och lite nersvarvat.

Måste veven balanserad till de nya stakarna?

tror inte att glt med 16v topp fanns med den kassa veven så det är nog OK! dock har du med största sannolikhet de dåliga vevstakarna (gör ju inget med tanke på bytet) . Gällande kolvar så är väl egentligen det bästa att ta FT/FK kolvar och lämna bort till en motorverkstad som kan fräsa ventiluttag. och behålla org längden på 152mm. att bara svarva 16v kolvarna blir nog för klent. och kortare vevstakar kanske för med sig dåliga konsekvenser.

Senast redigerat av jompazx (31 december 2017)

lofex
31 december 2017 · 14 Inlägg

jompazx skrev:
tror inte att glt med 16v topp fanns med den kassa veven så det är nog OK! dock har du med största sannolikhet de dåliga vevstakarna (gör ju inget med tanke på bytet) . Gällande kolvar så är väl egentligen det bästa att ta FT/FK kolvar och lämna bort till en motorverkstad som kan fräsa ventiluttag. och behålla org längden på 152mm. att bara svarva 16v kolvarna blir nog för klent. och kortare vevstakar kanske för med sig dåliga konsekvenser.

Ett alternativ är ju att köpa ett ut av dessa kitt: https://www.acm.se/category/volvo-b230-b234-7
Borde ju lösa problemen med stakarna och kolvarna men som jag fattar det så är dessa "kitt" bara en stake å kolv samt kringutrustning?! Hamnar ju lite utanför min budget om man ska lägga ut dessa pengar x4. Är det jag som är helt ute å cyklar eller är det bara 1 kolv å stake/kitt?

jompazx
31 december 2017 · 291 Inlägg

lofex skrev:

jompazx skrev:
tror inte att glt med 16v topp fanns med den kassa veven så det är nog OK! dock har du med största sannolikhet de dåliga vevstakarna (gör ju inget med tanke på bytet) . Gällande kolvar så är väl egentligen det bästa att ta FT/FK kolvar och lämna bort till en motorverkstad som kan fräsa ventiluttag. och behålla org längden på 152mm. att bara svarva 16v kolvarna blir nog för klent. och kortare vevstakar kanske för med sig dåliga konsekvenser.

Ett alternativ är ju att köpa ett ut av dessa kitt: https://www.acm.se/category/volvo-b230-b234-7
Borde ju lösa problemen med stakarna och kolvarna men som jag fattar det så är dessa "kitt" bara en stake å kolv samt kringutrustning?! Hamnar ju lite utanför min budget om man ska lägga ut dessa pengar x4. Är det jag som är helt ute å cyklar eller är det bara 1 kolv å stake/kitt?

borde vara 4 kolvar 4 stakar men det står att dom får in turbo kolvar först i februari. Men smidda kolvar är lite overkill för 350 hk. folk kör ju org kolvar i 500+. Höllo performance körde ju 670 hjulhäst en hel säsong drifting på org kolvar. men självklart är det bättre med smidda kolvar. vet dock inget om ACMs kvalitet det får du researcha.

Senast redigerat av jompazx (31 december 2017)

lofex
31 december 2017 · 14 Inlägg

jompazx skrev:

lofex skrev:

jompazx skrev:
tror inte att glt med 16v topp fanns med den kassa veven så det är nog OK! dock har du med största sannolikhet de dåliga vevstakarna (gör ju inget med tanke på bytet) . Gällande kolvar så är väl egentligen det bästa att ta FT/FK kolvar och lämna bort till en motorverkstad som kan fräsa ventiluttag. och behålla org längden på 152mm. att bara svarva 16v kolvarna blir nog för klent. och kortare vevstakar kanske för med sig dåliga konsekvenser.

Ett alternativ är ju att köpa ett ut av dessa kitt: https://www.acm.se/category/volvo-b230-b234-7
Borde ju lösa problemen med stakarna och kolvarna men som jag fattar det så är dessa "kitt" bara en stake å kolv samt kringutrustning?! Hamnar ju lite utanför min budget om man ska lägga ut dessa pengar x4. Är det jag som är helt ute å cyklar eller är det bara 1 kolv å stake/kitt?

borde vara 4 kolvar 4 stakar men det står att dom får in turbo kolvar först i februari. Men smidda kolvar är lite overkill för 350 hk. folk kör ju org kolvar i 500+. Höllo performance körde ju 670 hjulhäst en hel säsong drifting på org kolvar. men självklart är det bättre med smidda kolvar. vet dock inget om ACMs kvalitet det får du researcha.

Jag vet att det kanske är overkill, men problemet är ju då att jag måste kompsänka motorn på något bra sätt, och då kanske det är bra att köpa kolvar som är "sänkta" redan från fabrik. Priset blir ändå inte någon större skillnad samt att det kanske kan vara bra i framtiden om man bestämmer sig för att plocka ut mer ur motorn big_smile Räknar med att lägga mellan 20-30k på hela bygget.

Sen så har bilen nästan gått 30.000 mil så ett par nya kolvar å kolvringar vore inte dumt. smile

Senast redigerat av lofex (31 december 2017)

jompazx
31 december 2017 · 291 Inlägg

lofex skrev:

jompazx skrev:

lofex skrev:

Ett alternativ är ju att köpa ett ut av dessa kitt: https://www.acm.se/category/volvo-b230-b234-7
Borde ju lösa problemen med stakarna och kolvarna men som jag fattar det så är dessa "kitt" bara en stake å kolv samt kringutrustning?! Hamnar ju lite utanför min budget om man ska lägga ut dessa pengar x4. Är det jag som är helt ute å cyklar eller är det bara 1 kolv å stake/kitt?

borde vara 4 kolvar 4 stakar men det står att dom får in turbo kolvar först i februari. Men smidda kolvar är lite overkill för 350 hk. folk kör ju org kolvar i 500+. Höllo performance körde ju 670 hjulhäst en hel säsong drifting på org kolvar. men självklart är det bättre med smidda kolvar. vet dock inget om ACMs kvalitet det får du researcha.

Jag vet att det kanske är overkill, men problemet är ju då att jag måste kompsänka motorn på något bra sätt, och då kanske det är bra att köpa kolvar som är "sänkta" redan från fabrik. Priset blir ändå inte någon större skillnad samt att det kanske kan vara bra i framtiden om man bestämmer sig för att plocka ut mer ur motorn big_smile Räknar med att lägga mellan 20-30k på hela bygget.

Sen så har bilen nästan gått 30.000 mil så ett par nya kolvar å kolvringar vore inte dumt. smile

okej men köp ett vettigt sprut vems, link eller nått också ett vettigt välmappat sprut är nyckeln till en bra motor.

jompazx
31 december 2017 · 291 Inlägg

En grej till du behöver inte porta 16v toppen den flödar tillräckligt för 600+ hk orginal.(alltså bortkastade pengar om du betalar nån att göra det) Kan du själv kanske det gör en liten skillnad

lofex
31 december 2017 · 14 Inlägg

jompazx skrev:

lofex skrev:

jompazx skrev:

borde vara 4 kolvar 4 stakar men det står att dom får in turbo kolvar först i februari. Men smidda kolvar är lite overkill för 350 hk. folk kör ju org kolvar i 500+. Höllo performance körde ju 670 hjulhäst en hel säsong drifting på org kolvar. men självklart är det bättre med smidda kolvar. vet dock inget om ACMs kvalitet det får du researcha.

Jag vet att det kanske är overkill, men problemet är ju då att jag måste kompsänka motorn på något bra sätt, och då kanske det är bra att köpa kolvar som är "sänkta" redan från fabrik. Priset blir ändå inte någon större skillnad samt att det kanske kan vara bra i framtiden om man bestämmer sig för att plocka ut mer ur motorn big_smile Räknar med att lägga mellan 20-30k på hela bygget.

Sen så har bilen nästan gått 30.000 mil så ett par nya kolvar å kolvringar vore inte dumt. smile

okej men köp ett vettigt sprut vems, link eller nått också ett vettigt välmappat sprut är nyckeln till en bra motor.

Hade tänkt mig Megasquirt då denna verkar ha tillräckligt med funktioner till rätt kurs. Jag är givetvis öppen till förslag, men helst så vill jag inte lägga 10.000+ på ett sprut med massor av onödiga funktioner.

lofex
31 december 2017 · 14 Inlägg

jompazx skrev:
En grej till du behöver inte porta 16v toppen den flödar tillräckligt för 600+ hk orginal.(alltså bortkastade pengar om du betalar nån att göra det) Kan du själv kanske det gör en liten skillnad

Porta kan göras hemma, även svarva kolvar mm. Tryckrören kommer göras helt å hållet i rostfritt och svetsat med pinne. Grenrör görs nog även hemma.


En sak som jag har funderat på är att hx35an har westgate inbyggd, men är denna tillräckligt bra, eller ska man skaffa en "extern" westgate?

Hur stora injektorer är lämpliga? Antar att 800-1200cc borde räcka?

Senast redigerat av lofex (31 december 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang