3807
Sök

Opel astra z16xe vandrande tomgång/misständning?

671 Inlägg
7 januari 2018
Trådstartare
Hej  jag har lite fel med min opel  men vet inte riktigt vart jag ska leta..
Och första symtomet  var när jag skulle starta bilen  och den inte  tände men efter 15sekunder och pumpade på fullgas så fick jag igång den och den hackade  o hosta och la av när jag släppte gasen och gjorde nytt startförsök tills den gick igen  utan problem tills igår  då jag hamnade i en lång bilkö  så jag lät bilen tomgångsrulla på 3an sen började nästa fel  att  varvräknaren pendlade mellan 2000/750rpm på tomgång  och vad jag tror så verkar den  bli sur  för nu är bränsleförbrukningen hög.
Bilen går bra när man drar ur den  men inte på lågfart i stan och jag vet inte  om det är samma symptom vid feltändning. Tändstiften är nyss bytta så jag kollade dom nu och nr1 och nr2 är normalt lite brunt men nr3 o 4 är vit/grå på isolarfot och elektroderna tycker jag såg mer blåa ut  tyder det på feltändning eller bränslefel i cyl 3-4   jag har även provtryckt vakumslangarna från ventilkåpan samt bytt ventilkåpspackningen och även lagt ny tätning på oljetråget och gjort rent oljeupptagarsilen.   Sen har jag försökt hitta felkoder men finns inga (har biltemas vag pro obdll+can bus) vet ej om den är kompatibel   men sen ska man tydligen även kunna läsa felkoder genom att trycka ner bromsen och gasen och sedan slå på tändningen så ska motorlampan blinka i olika steg för att få fram en siffra   men min symbol den med en bil och skiftnyckel i blinkar oavbrutet då...  jag är tacksam för alla vanliga opel fel tips jag kan få

Sök