SAAB 9000 knackar hemskt (Video)

Bwonka
1 september 2017 · 236 Inlägg

Hej alla glada,

Min SAAB 9000 knackar i motorn. Går tyst och fint när oljan är kall men blir värre och värre när motorn närmar sig driftstemperatur. B234L maskin.

https://m.youtube.com/watch?v=V6yUBu2Uo … e=youtu.be

Vad för typ av knackljud är detta? Ventilknack? Vevlagerknack? Grenrörspackning?

Det jag har gjort:

- Bytt olja. Hjälpte inte. Kollat nivån.
- Kollat efter spån i oljan. Hällde ut ett par tre deciliter olja i en plastbalja och fann enstaka sandkornsstora prickar metall.
- Kontrolldragit skruvarna till grenröret. Packningen ser relativt nybytt ut.

Om metallprickarna i oljan är magnetiska, kan man då räkna med att det är spån från vanligt motorslitage? För vev/ramlager brukar väl vara av mjuka icke-magnetiska legeringar?

All hjälp och input uppskattas!
/Bwonka

Senast redigerat av Bwonka (1 september 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 september 2017 · 17 478 Inlägg

Bwonka skrev:
Hej alla glada,

Min SAAB 9000 knackar i motorn. Går tyst och fint när oljan är kall men blir värre och värre när motorn närmar sig driftstemperatur. B234L maskin.

https://m.youtube.com/watch?v=V6yUBu2Uo … e=youtu.be

Vad för typ av knackljud är detta? Ventilknack? Vevlagerknack? Grenrörspackning?

Det jag har gjort:

- Bytt olja. Hjälpte inte. Kollat nivån.
- Kollat efter spån i oljan. Hällde ut ett par tre deciliter olja i en plastbalja och fann enstaka sandkornsstora prickar metall.
- Kontrolldragit skruvarna till grenröret. Packningen ser relativt nybytt ut.

Om metallprickarna i oljan är magnetiska, kan man då räkna med att det är spån från vanligt motorslitage? För vev/ramlager brukar väl vara av mjuka icke-magnetiska legeringar?

All hjälp och input uppskattas!
/Bwonka

Inget grenrör. Detta är ett metalliskt knack. Kan inte Saab men låter vevlager. Kör du hårt med bilen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bwonka
5 september 2017 · 236 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Bwonka skrev:
Hej alla glada,

Min SAAB 9000 knackar i motorn. Går tyst och fint när oljan är kall men blir värre och värre när motorn närmar sig driftstemperatur. B234L maskin.

https://m.youtube.com/watch?v=V6yUBu2Uo … e=youtu.be

Vad för typ av knackljud är detta? Ventilknack? Vevlagerknack? Grenrörspackning?

Det jag har gjort:

- Bytt olja. Hjälpte inte. Kollat nivån.
- Kollat efter spån i oljan. Hällde ut ett par tre deciliter olja i en plastbalja och fann enstaka sandkornsstora prickar metall.
- Kontrolldragit skruvarna till grenröret. Packningen ser relativt nybytt ut.

Om metallprickarna i oljan är magnetiska, kan man då räkna med att det är spån från vanligt motorslitage? För vev/ramlager brukar väl vara av mjuka icke-magnetiska legeringar?

All hjälp och input uppskattas!
/Bwonka

Inget grenrör. Detta är ett metalliskt knack. Kan inte Saab men låter vevlager. Kör du hårt med bilen?

Njaa inte direkt, varvar sällan mer än upp till mellanregistret.

Ställer några följdfrågor så vi kan spinna vidare.

Vilka tecken på vevlagerras finns det?

Hur ser man på en hydraulisk tryckare om den är dålig?

Senast redigerat av Bwonka (5 september 2017)

Tyfors Svetsare
5 september 2017 · 1 150 Inlägg

Skulle gissa på ett vevlager =/

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
xtobra
5 september 2017 · 23 Inlägg

Det kan inte vara kamkedjan som är på väg att äta sig ut genom ventilkåpan då? Kollat sträckaren? Fast då borde det ju i och för sig låta värst kall...
Annars är det nog lager dess värre...

Senast redigerat av xtobra (5 september 2017)

Saab 9-3 Aero Salomon "Laxen" (2002)
Bwonka
5 september 2017 · 236 Inlägg

Knackar enbart vid varm motor sad

Vad kan orsaka vevlagerras? Kass oljepump? Kloggad oljekanal på ett specifikt ställe? Tät sil? Andra orsaker?

Bilen har rullat 26k mil men är väldigt välservad. Finns 25 stycken stämplar i serviceboken från SAAB aukt.verkstad..

jaka54
5 september 2017 · 5 731 Inlägg

Hej!
Det är alltid svårt att ge ett entydigt svar när man bara hör ljudet via datorns högtalare men jag lutar nog mer åt att det skulle vara kamkedjan och dess spännare och de hydrauliska ventilöppnarna som tillsammans skapar ljudet. Åtminstone är dessa saker enklare att fixa än vevaxellager.

Senast redigerat av jaka54 (5 september 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 september 2017 · 17 478 Inlägg

Kedjan rasslar om den är dålig.
Lyftare tickar om de är dåliga.

Bilen knackar tydligt när den får lite belastning. Frågor på detta?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bwonka
6 september 2017 · 236 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kedjan rasslar om den är dålig.
Lyftare tickar om de är dåliga.

Bilen knackar tydligt när den får lite belastning. Frågor på detta?

En fråga ja - riktad till alla - hur ser man på oljan att vevlager har gått? Tydliga spån? Olja som har metallic-look? Eller kan det i vissa fall inte synas alls?

Tyfors Svetsare
6 september 2017 · 1 150 Inlägg

Bwonka skrev:

Hybrid_ skrev:
Kedjan rasslar om den är dålig.
Lyftare tickar om de är dåliga.

Bilen knackar tydligt när den får lite belastning. Frågor på detta?

En fråga ja - riktad till alla - hur ser man på oljan att vevlager har gått? Tydliga spån? Olja som har metallic-look? Eller kan det i vissa fall inte synas alls?

Ja har bara vart med om ett lager ras å de va på en gammal rekord motor 2.2l men den fanns de inga spår av nånting mer än att den knacka.

Ja har dock vart me om att en kolv har spruckit men biten hängde kvar. De knacka precis som ett vevlager.

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
cyberk2
7 september 2017 · 214 Inlägg

Gör det enkelt för dig och lyft av ventilkåpan och pilla lite på kamkedjan. Troligen håller den på och äter sig ut och då glappar kamaxlarna så ventilerna kan pussas med kolvarna lite smått. Men det är omöjligt att säga så lyft ventilkåpan och titta ner och känn lite

jaka54
7 september 2017 · 5 731 Inlägg

Hej!
Håller med! Ta de enklaste sakerna först! De skulle ju vara för jäkligt om du tar ner motorn och kollar vevaxellager och så så är det inte det felet!

Bwonka
18 januari 2018 · 236 Inlägg

Hallojsan!

Motor är utbytt och bilen går tyst och fint numera. Dissekerade den gamla motorn nu i veckan och fann att 4:e ramlagret var skuret samt vevlagret på 3:ans kolv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-bf40f25415840c391e6b496c02f84fb3.jpg
Skuret vs friskt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-1faaf74d5494b6db0106f4a34b012d67.jpg


Får ursäkta trådbumpen men förhoppningsvis blir tråden till hjälp för någon i framtiden smile

Allt gott!
Bwonka

Tyfors Svetsare
18 januari 2018 · 1 150 Inlägg

Helt rätt och återkomma med rätt svar för andra smile

Oftast när man söker nåt hittar man samma fel men för ofta dör bara tråden å man står iaf stående på samma fråga =/

Så tack för att du även la upp slutet smile

Hoppas nya maskin håller för dig.

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang