Saab 9-5 -00 startar ej, vevaxellägesgivare bytt

scim
6 juli 2015 · 5 Inlägg

Hej!

I söndags dog vår 9-5a, den halvdog två gånger sekunderna innan men startade av sig själv när jag släppte kopplingen. Vi svängde av vägen och försökte starta den igen, den gick igång ibland men dog direkt när jag släppte på gasen. Svärfar sa att det kunde vara oljetrycket, och oljan var strax under under gränsen på stickan så vi gick till närmaste mack och köpte lite olja.

Väl tillbaka och med några dl ny olja så betedde den sig dock likadant som tidigare, men vi gjorde ett försök varpå vi tog oss ytterligare en km innan den återigen dog. Efter denna gång ville den dock inte starta igen.

Efter att ha bogserat hem den och felsökt så verkade det som att det var vevaxellägesgivaren som felade, för varvräknaren låg i botten när startmotorn gick. Jag beställde en ny givare från Speedparts och testade att byta i onsdagskväll. Det var ett helvete att komma åt givaren men jag lyckades till slut, och när den väl var bytt så startade bilen på första försöket. Den stod på tomgång några minuter innan jag backade ut den från dit jag bogserat den och körde den till parkeringen. Fick några motorstopp på vägen men det berodde kanske på att den var lite sur alternativt på föraren...Hursomhelst så startade den lätt varje gång.

Dagen efter skulle jag sätta fast kabeln "rätt", då jag bara dragit den provisoriskt dagen innan, så jag kopplade ur kontakten och drog kabeln samma väg som den gamla. Jag kopplade i kontakten igen och försökte starta...men nu var den helt död igen, med samma symptom som tidigare, startmotorn går fint men varvräknaren ligger i botten.

Sedan dess har jag kopplat ur och i givaren ett antal gånger, utan att få igång bilen. Jag har mätt upp givaren och får drygt 900ohm mellan pinne 1 och 2, vilket verkar vara helt normalt. Jag får dock samma värde på den gamla givaren.

Jag har försökt starta med startgas utan framgång.

Igår började jag felsöka på annat håll och noterade att bränslepumpen inte gick när jag vred på tändningen, och som jag förstår ska den göra det för att bygga upp trycket (oavsett status på vevaxelgivaren). Jag gjorde bilen strömlös och bytte plats på reläet till bränslepumpen och reläet strax nedanför. Efter jag kopplat i batteriet igen så startade bränslepumpen när jag vred på tändningen, jag testade 3-4 gånger och den gick varje gång. Därefter prövade jag att starta och bilen hoppade igång direkt. Lät den gå några sekunder innan jag stängde av den.

Efter jag stängt av den prövade jag att vrida på tändningen igen, men då gick inte pumpen längre, och bilen startade återigen inte - med samma symptom, dvs död varvräknare.

Jag börjar bli riktigt rådlös och förstår inte alls vad som kan vara fel, både givaren (den nya och den gamla) och bränslepumpen verkar ju fungera, men något i startsekvensen verkar ju vara galet...kan det vara något kabelbrott, trasig ecu eller vad?

Om felet ligger mellan givaren och ecu, hur felsöker jag isåfall det?

Tacksam för svar,
Mattias Viberg

Gizmojohan
6 juli 2015 · 3 295 Inlägg

Jag tror att din bränslepump är paj.

scim
6 juli 2015 · 5 Inlägg

Borde den inte starta på startgas då? Och borde inte varvräknaren visa några livstecken?

scim
6 juli 2015 · 5 Inlägg

Har felsökt lite till nu och konstaterat att jag inte har spänning fram till bränslepumpen när jag vrider på tändningen, endast till nivågivaren (de två tunnare kablarna). Faktum är att jag inte ens har spänning fram till bränslepumpsrelät (stift 30) eller säkringen (19), oavsett läge på tändningen.

scim
6 juli 2015 · 5 Inlägg

Fortsätter diskutera med mig själv:

Jag har läst lite trådar där det står att Check engine-lampan ska tändas när man vrider på tändningen för att släckas några sekunder senare, och om detta inte händer indikerar det något spänningsfel på ECU. I mitt fall så tänds iaf inte check engine-lampan öht när jag vrider på tändningen. Är lite osäker men jag har för mig att den tändes tidigare.

scim
7 juli 2015 · 5 Inlägg

Det här blir bara konstigare och konstigare. I morse testade jag att starta den igen efter att ha laddat batteriet över natten, samma resultat som ovan, tänder inte och check engine-lampan lyste inte.

Sedan när jag kom hem från jobbet så vred jag på tändningen igen och då tickade det frenetiskt i något relä i någon sekund. Sedan så tändes check engine-lampan efter en stund, vilket jag åtminstone inte lagt märke till tidigare. När man slår på tändningen tänds ju en del lampor varav vissa slocknar efter en stund, men nu tändes check engine-lampan efter några sekunder och stannade på. När jag försökte starta bilen så gick startmotorn lite ryckigt, typ en långsam, två snabba, en långsam, två snabba.

Är det bara att köra den på skroten?

Dendel
27 januari 2018 · 1 Inlägg

Hej scim! Blev det nån icke-skrotlösning? Har bogserat hem vår Saab 2 ggr på en månad. Första gången ok startmotor men ingen start. Bogserade hem den, köpte startgas för att kolla om det var tändningen eller bränsle. Först nåt försök sen in efter sambo och försök med startgas. Då hoppade den igång!

Körde med den nån månad. Ny bogsering hem. Samma symptom som förra gången. Allt verkar ok förutom att den inte startar. Hostade nästan igång på startgas. Så tändning verkar ok. Torra tändstift. Tyst bränslepump. Koll av nippel på skenan vid insprutning, snustorrt. Ingen spänning fram till bränslepump, kollade på de två tjocka. Däremot 12 V på de två tunna. Ingen spänning på säkringen. Gjorde som du och bytte in ett annat bränslepumprelä. Men dött. Ingen spänning på säkringen...

Är lite rådvill men lättad över att jag inte började med att byta pumpen. Har dock ej kollat att den går igång. Försökte dock koppla in 12 V på säkringen men jag hörde inget från pumpen just då.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Det kan nog inte vara mer än säkring, relä eller pump.
Frågan är var strömmen till säkringen kommer ifrån i ditt fall om du inte har 12 volt där.
Har du motionerat säkringen så det inte är oxid?
Låset borde initiera själva starten via ecu till reläet beroende på hur gammal bilen är..
Jag tänker då på givare som nämndes i starten som stänger av bränsletillförseln vid stopp.

Senast redigerat av insatsen (27 januari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang