Drenalic 17", passar dom på alla renault clio?

stoophes
27 januari 2018 · 219 Inlägg

Tjenare! Tjejen köpte nu i dagarna en -13 renault clio tce 90, hon har sedan hon såg dom första alltid velat ha deras 17" fälgar som heter Drenalic, problemet är att när man söker efter fälgarna står det i renaults reservdelskataloger att dom enbart passar till bilar med 17" original (hon har 16")
Min fråga, passar dom? Jag kan inte tänka mig att dom bygger bromsar/framvagn efter vilka fälgar man väljer? Och om et är fel, kan man fixa det med spacers?
Har kontaktat volvo men inte ens dom kunde ge mig ett rakt svar..

BMW F31 "Stormtrooper" (2013)
mb_pucken
27 januari 2018 · 5 087 Inlägg

Att öka storleken på hjulen brukar sällan innebära problem så länge det är inom rimliga gränser. Dessutom så brukar man då gå ner i profil så rullomkretsen behålls och hjulet har samma storlek i ytterkant så att säga.
Kolla bara så ET och skruvdelningen är densamma och lika så navet. Låter dock långsökt att det skulle skilja då tillverkare sällan byter sånt så länge man inte skickar i stor motor och bamsebromsar på tex en gti.

Senast redigerat av mb_pucken (27 januari 2018)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
stoophes
27 januari 2018 · 219 Inlägg

Det va lite så jag kände också, och det är ju som sagt en originalfälg till exakt samma bil..
Tyckte bara det va så konstigt att inte verkstaden själva kunde ge mig ett rakt svar..

BMW F31 "Stormtrooper" (2013)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 januari 2018 · 14 041 Inlägg

stoophes skrev:
Det va lite så jag kände också, och det är ju som sagt en originalfälg till exakt samma bil..
Tyckte bara det va så konstigt att inte verkstaden själva kunde ge mig ett rakt svar..

Jag tycker inte det är konstigt. Dagens "mekaniker" är egentligen mer datatekniker som kopplar upp datorn mot bilen för att se vilka delar man ska byta ut....alltså är dom reservdelsbytare i mina ögon. Det kanske är bättre du kollar med några som säljer däck och fälgar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
stoophes
27 januari 2018 · 219 Inlägg

Där var du faktiskt en poäng, får ta och göra det!

BMW F31 "Stormtrooper" (2013)
lossah
27 januari 2018 · 19 Inlägg

Jag köpte nyligen Renaults Optemic-fälgar (17") på min -14-Clio som har/hade 16". Antog att det inte var några problem vilket jag fortfarande antar. big_smile

Har 195/55-profil på 16" men 205/45 på 17".

stoophes
28 januari 2018 · 219 Inlägg

lossah skrev:
Jag köpte nyligen Renaults Optemic-fälgar (17") på min -14-Clio som har/hade 16". Antog att det inte var några problem vilket jag fortfarande antar. big_smile

Har 195/55-profil på 16" men 205/45 på 17".

Amen det låter ju jättebra! Då ska det ju fasen funka smile

BMW F31 "Stormtrooper" (2013)
lossah
28 januari 2018 · 19 Inlägg

stoophes skrev:

lossah skrev:
Jag köpte nyligen Renaults Optemic-fälgar (17") på min -14-Clio som har/hade 16". Antog att det inte var några problem vilket jag fortfarande antar. big_smile

Har 195/55-profil på 16" men 205/45 på 17".

Amen det låter ju jättebra! Då ska det ju fasen funka smile

Jag har inte monterat fälgarna än. big_smile Det var sommarfälgar så ska på om några månader första gången, frågade honom dock och det skulle inte vara några problem. Men jag skulle bli väldigt förvånad om det inte går.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang