Jag har länge varit sugen på att bygga en volvo pickup att köra crossen på.
Funderar på vilken volvo model som är bäst för endamålet, jag har fått för mig att 245:an har det djupaste lastutrymmet men 745/945 kan nog också funka.
Någon som byggt något liknande och kan tippsa mig om något att tänka på, bilen kommer förmodligen alldrig att besiktigas efter ombygnationen. Tänkte köpa en som är besiktigad till vintern och där efter ska det bli den snabbaste is pickupen
Är det nödvämdigt att stadga upp bilen med stag eller kommer den att vika sig annars?
Måste ju finnas någon som gjort något liknande. Om jag skulle regbesiktiga om den till pickup är det bara beställa vanlig besiktning och så fixar de det på en gång?
Jo jag har funderat på likbil, då får man lite längre flak utan att behöva förlänga. Sen fins det ju ambulanser men då är det nästan tuffare att ha den som skåpbil...
Jag har själv kollat runt lite, är jävligt sugen på att bygga om en gammal 7/945:a. Asfaltseliten.com har en byggtråd/guide till hur man bygger en (bara klicka på "bygg pickup" i vänsterkanten på deras hemsida). Det lättaste objektet att ge sig på är antagligen en 7/945:a eftersom taket är jämnbrett hela vägen till skillnad från en 245:a som är bredare på mitten. I alla fall om man ska göra som asfaltseliten.
För övrigt kommer du nog inte många meter utan att förstärka bilen, särskilt inte om du ska få igenom den i besiktningen. Är inget stort jobb att svetsa i en balk i vardera dörrhål bak samt ett stag tvärsöver..
Får du tummen ur så lägg gärna upp en byggtråd
Edit: Kom på att jag gjort en bild i paint en gång på hur det kan se ut. Är inte någon trollkarl när det gäller bildredigering så jag lyckades inte rita dit något vettigt flak, är därför jag ritat en "kåpa" på. http://img79.imageshack.us/img79/1227/byggangongng2.png
Senast redigerat av Exs (31 juli 2009)
Saablar vilken tjusig Volvo! =)
Flytta på er cyklistjävlar, hallontårta smakar bäst efter bilkörning!