Ledramp lyser när bilen är avstängd

Niklast
28 januari 2018 · 5 Inlägg

Min bror behöver hjälp att koppla in sin ledramp. Vi fick en varsin av vår far och för mig var det inga problem att koppla in den.Det är en ramp som har en tryckknapp med tre stycken kablar i. Jag koppla den mittersta som är blå till helljusets vita (+) och den lyser som den ska. Men på min brors bil (C1) lyser rampen hela tiden, även när bilen är avstängd. Dock fungerar den som den ska med helljuset när man startar bilen. Hur ska man koppla dem för att det ska bli rätt? På C1:än är det tre stycken kablar till helljusets.

Tack på förhand!

zzr94092
29 januari 2018 · 4 378 Inlägg

Styrs bilens ljus av jord? Kan bli konstigt då...

torsen
29 januari 2018 · 7 198 Inlägg

Är brors bil en Suzuki eller Honda?

Niklast
29 januari 2018 · 5 Inlägg

Det vet jag inte men när man läser runt på olika forum så låter det ju som det. Kan dock inte hur man ska koppla då. Någon som vet hur man ska koppla för att den ska funka med helljusets. På tryckknappen som vi tagit bort går det 3 st kablar och på bilens helljuslampan går det 3 st kablar.

Niklast
29 januari 2018 · 5 Inlägg

Det är en Citroen C1

torsen
29 januari 2018 · 7 198 Inlägg

Med skammens rodnad tindrande på mina kinder ser jag att jag läste ts första inlägg slarvigt - ursäkta.
Där står ju C1, vilket är detsamma som Citroen.

sho0330
30 januari 2018 · 15 Inlägg

Har bilen H4 som lampsockel på hel/halvljuset? Lägg gärna upp bild på kablarna från ledrampen, förmodligen så måste du ha ett extraljusrelä.

CC72
30 januari 2018 · 1 661 Inlägg

Man ska alltid ha relä!

Niklast
31 januari 2018 · 5 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227036/227036-6c9e4d1d44fec09370ded685e1b924eb.jpg

Som ni ser har han köttat sönder kablarna när han har testat tjuven på alla kablar..

Relä är med och även en brytare. När kan kopplar bort brytaren och kopplar den blå (mittersta) till den vita tråden som går in i lampan på bilen lyser rampen hela tiden, även när bilen är avstängd och  även när man har bilen igång men ej "vredet"  är påslaget till helljuset. När man vrider på vredet till helljuset så slocknar den och då funkar den som den ska. Alltså att den slå på när man drar spaken mot sig och helljusets börjar lysa.

Hoppas jag fått fram det så någon förstår...

Men vad ska man göra för att den inte lysa hela tiden?

Tack på förhand

Evildan
31 januari 2018 ·

Hur är dom övriga kablarna kopplade från ljusrampen?
Vilken kabel ska kopplas till vad?

Hur har du kopplat för att få din ramp att fungera?

En kabel från reläet ska till jord.
(- på batteriet.)

En kabel från reläet ska till ständig plus.
(+ på batteriet. )

En kabel från reläet ska mata rampen med strömmen från batteriet.

En kabel på rampen ska jordas.
(- på batteriet.)

En kabel ska ha styrström från helljuset till reläet.
( en av kablarna från lampans kontakt. )
Inte optimalt men fungerar för ändamålet.

http://xtraljus.se/images/extraljus-kopplingsschema-1-hd.png

Senast redigerat av Evildan (31 januari 2018)

Niklast
1 februari 2018 · 5 Inlägg

Jag har kopplat på samma sätt i min bil och det funkar ju. Det är ju som på det sättet som Evildan visar med sin bild..
Men det känns ju som att på brorsans bil ligger det på ström hela tiden på den vita kabel. Så då är ju frågan hur man kopplar för att det ska funka hans bil..

Evildan
1 februari 2018 ·

Niklast skrev:
Jag har kopplat på samma sätt i min bil och det funkar ju. Det är ju som på det sättet som Evildan visar med sin bild..
Men det känns ju som att på brorsans bil ligger det på ström hela tiden på den vita kabel. Så då är ju frågan hur man kopplar för att det ska funka hans bil..

Har ni mätt med testlampa/multimeter på den vita kabeln?

torsen
1 februari 2018 · 7 198 Inlägg

Jag väljer alltid att dra en ledning från "85" på relä till strömbrytare i/på instrumentpanel och vidare till jord.
I stället för att gå på ledningen mellan "86" och "strömtjuven".
Härigenom slipper man dra 2 strömförande ledningar in i bilen - endast en "jordledning".
Men det är en smaksak hur man vill göra.
Båda elkopplingarna fungerar lika bra.

Nackdelen med "min" koppling är att det inte är lika lätt att ansluta en kontrollampa i kretsen - men det går.

CC72
1 februari 2018 · 1 661 Inlägg

Varför varför varför gör man sådär med kabeln när man kan ta loss den och mäta. Herregud....

Det är väl minus/jordstyrt helljus på den? Finns många bra guider på hur man ska koppla då. Vill minnas att det finns några trådar om det här på forumet. Googla på minusstyrt helljus alt. jordstyrt helljus.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang