Ledramp lyser när bilen är avstängd

5 Inlägg
Skrivet 28 januari · Inlägg av trådskaparen #1

Min bror behöver hjälp att koppla in sin ledramp. Vi fick en varsin av vår far och för mig var det inga problem att koppla in den.Det är en ramp som har en tryckknapp med tre stycken kablar i. Jag koppla den mittersta som är blå till helljusets vita (+) och den lyser som den ska. Men på min brors bil (C1) lyser rampen hela tiden, även när bilen är avstängd. Dock fungerar den som den ska med helljuset när man startar bilen. Hur ska man koppla dem för att det ska bli rätt? På C1:än är det tre stycken kablar till helljusets.

Tack på förhand!

1 966 Inlägg
Skrivet 29 januari #2

Styrs bilens ljus av jord? Kan bli konstigt då...

2 239 Inlägg
Skrivet 29 januari #3

Är brors bil en Suzuki eller Honda?

5 Inlägg
Skrivet 29 januari · Inlägg av trådskaparen #4

Det vet jag inte men när man läser runt på olika forum så låter det ju som det. Kan dock inte hur man ska koppla då. Någon som vet hur man ska koppla för att den ska funka med helljusets. På tryckknappen som vi tagit bort går det 3 st kablar och på bilens helljuslampan går det 3 st kablar.

5 Inlägg
Skrivet 29 januari · Inlägg av trådskaparen #5

Det är en Citroen C1

2 239 Inlägg
Skrivet 29 januari #6

Med skammens rodnad tindrande på mina kinder ser jag att jag läste ts första inlägg slarvigt - ursäkta.
Där står ju C1, vilket är detsamma som Citroen.

8 Inlägg
Skrivet 30 januari #7

Har bilen H4 som lampsockel på hel/halvljuset? Lägg gärna upp bild på kablarna från ledrampen, förmodligen så måste du ha ett extraljusrelä.

1 507 Inlägg
Skrivet 30 januari #8

Man ska alltid ha relä!

5 Inlägg
Skrivet 31 januari · Inlägg av trådskaparen #9

https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227036/227036-6c9e4d1d44fec09370ded685e1b924eb.jpg

Som ni ser har han köttat sönder kablarna när han har testat tjuven på alla kablar..

Relä är med och även en brytare. När kan kopplar bort brytaren och kopplar den blå (mittersta) till den vita tråden som går in i lampan på bilen lyser rampen hela tiden, även när bilen är avstängd och  även när man har bilen igång men ej "vredet"  är påslaget till helljuset. När man vrider på vredet till helljuset så slocknar den och då funkar den som den ska. Alltså att den slå på när man drar spaken mot sig och helljusets börjar lysa.

Hoppas jag fått fram det så någon förstår...

Men vad ska man göra för att den inte lysa hela tiden?

Tack på förhand

15 193 Inlägg
Skrivet 31 januari #10

Hur är dom övriga kablarna kopplade från ljusrampen?
Vilken kabel ska kopplas till vad?

Hur har du kopplat för att få din ramp att fungera?

En kabel från reläet ska till jord.
(- på batteriet.)

En kabel från reläet ska till ständig plus.
(+ på batteriet. )

En kabel från reläet ska mata rampen med strömmen från batteriet.

En kabel på rampen ska jordas.
(- på batteriet.)

En kabel ska ha styrström från helljuset till reläet.
( en av kablarna från lampans kontakt. )
Inte optimalt men fungerar för ändamålet.

http://xtraljus.se/images/extraljus-kopplingsschema-1-hd.png

Senast redigerat av Evildan (31 januari )

When interviewed by Gay Byrne Stephen Fry was asked what he would say if he came face-to-face with God. Fry said: "Bone cancer in children, what’s that about? How dare you? How dare you create a world where there is such misery that’s not our fault? It’s utterly, utterly evil. Why should I respect a capricious, mean-minded, stupid God who creates a world which is so full of injustice and pain?"
5 Inlägg
Skrivet 1 februari · Inlägg av trådskaparen #11

Jag har kopplat på samma sätt i min bil och det funkar ju. Det är ju som på det sättet som Evildan visar med sin bild..
Men det känns ju som att på brorsans bil ligger det på ström hela tiden på den vita kabel. Så då är ju frågan hur man kopplar för att det ska funka hans bil..

15 193 Inlägg
Skrivet 1 februari #12

Niklast skrev:
Jag har kopplat på samma sätt i min bil och det funkar ju. Det är ju som på det sättet som Evildan visar med sin bild..
Men det känns ju som att på brorsans bil ligger det på ström hela tiden på den vita kabel. Så då är ju frågan hur man kopplar för att det ska funka hans bil..

Har ni mätt med testlampa/multimeter på den vita kabeln?

When interviewed by Gay Byrne Stephen Fry was asked what he would say if he came face-to-face with God. Fry said: "Bone cancer in children, what’s that about? How dare you? How dare you create a world where there is such misery that’s not our fault? It’s utterly, utterly evil. Why should I respect a capricious, mean-minded, stupid God who creates a world which is so full of injustice and pain?"
2 239 Inlägg
Skrivet 1 februari #13

Jag väljer alltid att dra en ledning från "85" på relä till strömbrytare i/på instrumentpanel och vidare till jord.
I stället för att gå på ledningen mellan "86" och "strömtjuven".
Härigenom slipper man dra 2 strömförande ledningar in i bilen - endast en "jordledning".
Men det är en smaksak hur man vill göra.
Båda elkopplingarna fungerar lika bra.

Nackdelen med "min" koppling är att det inte är lika lätt att ansluta en kontrollampa i kretsen - men det går.

1 507 Inlägg
Skrivet 1 februari #14

Varför varför varför gör man sådär med kabeln när man kan ta loss den och mäta. Herregud....

Det är väl minus/jordstyrt helljus på den? Finns många bra guider på hur man ska koppla då. Vill minnas att det finns några trådar om det här på forumet. Googla på minusstyrt helljus alt. jordstyrt helljus.


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang