Projekt Finansiering

Richard-R
1 februari 2018 · 340 Inlägg

Nyfiken fråga: Hur finansierar ni delar och sådant till era projektbilar. har ni en bra lön? lever snålt? ärvt? lånat pengar?

Lite nyfiken då när man ser vissa projekttrådar att det oftast inte är småsummor som läggs ut big_smile

torsen
1 februari 2018 · 7 236 Inlägg

Snålar in på Charterresor, krogbesök, märkeskläder och "Dyra damer".

Janneutanb
1 februari 2018 · 7 271 Inlägg

Jobbat övertid i princip varenda månad i 9 år...

Soulman
1 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Det är nog för de flesta en ständig kamp om prioritering av tid och pengar. Det i sig får mig att fundera över hur klokt det är att t.ex. customisera och turbokonvertera en gammal 740. Det finns ju en glädje och ett lärande förstås i byggandet, men jag funderar ofta över vilken urusel "investering" många gör.

Skillnad är väl att renovera en udda eller sällsynt bil. Det kan säkert ge pengar över om den ska säljas även om nedlagd tid kanske aldrig kan mätas i pengar.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
VirreEriksson
2 februari 2018 · 1 301 Inlägg

Som många andra handlar det om prioteringar.. Mindre resor samt mindre krog. Och endel övertid förstås

rcy
2 februari 2018 · 1 705 Inlägg

Soulman skrev:
Det är nog för de flesta en ständig kamp om prioritering av tid och pengar. Det i sig får mig att fundera över hur klokt det är att t.ex. customisera och turbokonvertera en gammal 740. Det finns ju en glädje och ett lärande förstås i byggandet, men jag funderar ofta över vilken urusel "investering" många gör.

Skillnad är väl att renovera en udda eller sällsynt bil. Det kan säkert ge pengar över om den ska säljas även om nedlagd tid kanske aldrig kan mätas i pengar.

Det är nog väldigt få som ser det som en investering och dom som gör det är nog mer eller mindre lurade, korkade, naiva eller helt enkelt bara dumma i huvet.

Jag har nog plöjt ner närmare 200.000 i en av mina bilar, och i bästa fall kanske jag kan få 40.000 vid en försäljning. Men det är jag fullkomligt medveten om, drivkraften har ingenting med pengar att göra.

CC72
2 februari 2018 · 1 661 Inlägg

Tjänar man bra så behöver man prioritera mindre.

Sen vet jag att det tyvärr är väldigt många som lånar pengar för att trimma, styla och bygga om sin bil. När dom sålt bilen så sitter dom fortfarande kvar med blanco-lån. Helt idiotiskt och ansvarslöst.

rcy
2 februari 2018 · 1 705 Inlägg

CC72 skrev:
Tjänar man bra så behöver man prioritera mindre.

Sen vet jag att det tyvärr är väldigt många som lånar pengar för att trimma, styla och bygga om sin bil. När dom sålt bilen så sitter dom fortfarande kvar med blanco-lån. Helt idiotiskt och ansvarslöst.

Inte nödvändigtvis. Så länge dom betalar sina lån och har ekonomi för det så är det deras val.Tar dom ansvar för sina skulder och sköter avbetalningarna så är det varken idiotiskt eller ansvarslöst.

Men visst, det finns dom som *inte* sköter det snyggt, men så är det alltid. Folk lånar för att åka på semester, köpa ny tv, gå på krogen eller bygga en bil. Vissa kan sköta det snyggt, andra inte.

Muttley
2 februari 2018 ·

rcy skrev:

CC72 skrev:
Tjänar man bra så behöver man prioritera mindre.

Sen vet jag att det tyvärr är väldigt många som lånar pengar för att trimma, styla och bygga om sin bil. När dom sålt bilen så sitter dom fortfarande kvar med blanco-lån. Helt idiotiskt och ansvarslöst.

Inte nödvändigtvis. Så länge dom betalar sina lån och har ekonomi för det så är det deras val.Tar dom ansvar för sina skulder och sköter avbetalningarna så är det varken idiotiskt eller ansvarslöst.

Men visst, det finns dom som *inte* sköter det snyggt, men så är det alltid. Folk lånar för att åka på semester, köpa ny tv, gå på krogen eller bygga en bil. Vissa kan sköta det snyggt, andra inte.

Däremot är det osmart.  Att ha lån för något man inte äger är i kategorin, dumt, korkat, idiot.   Man får välja var man vill vara smile
Om man säljer av så skall lånen vara borta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang