3693
Sök

Byte av generator (koppling)

1 Inlägg
5 februari 2018
Trådstartare
Jag håller på och byter generator på min Audi A4 -98.
Köpte en generator från Biltema som inte har likadana inkopplingsmöjligheter.

På den befintliga generatorn finns det en B+ och en D+ kabel. På den nya generatorn finns det B1+ och B2+ och en kontakt med två stift, ett stift markerat med L och det andra DFM. Antar att B1+ och B2+ kan kopplas till 2 olika batterier?

Hur kopplar jag in den nya?
Räcker det att jag kopplar batteri till B1+ och inte kopplar in någonting i B2+?
Vilken är D+ på den nya generatorn, lite Googlingar säger mig att det är L, stämmer det?
Behöver jag koppla in någonting i DFM?

Bifogar bild: https://ibb.co/idVH8x
(Generatorn till vänster är den gamla, den till höger är den nya.

Värt att nämna är också att jag byter generator på generatorlampan började lysa, till slut så stannade bilen och fick inte den att starta, ringde bärgare som startade upp den med starthjälp, då fungerade bilen men dog igen efter ett par kilometer och höll på så 3 gånger tills jag var hemma.
Nu efter att jag kopplat ur generatorn så passade jag även på att ladda upp batteriet, efter ca 10 timmars laddning ser jag att den inte laddat upp någonting alls (ett streck på batteriladdaren)., och att det droppar från batteriet, troligtvis batterisyra?

Kan det vara så att det bara var batteriet som var kasst och behövdes byta ut? Och att den gamla generatorn fungerar? Nu är generatorn borttagen, är det värt att koppla in den nya eller ska jag testa med den gamla och nytt batteri?

Laddade upp ett annat batteri(12v) det har laddat upp fullt men på batteriladdaren så står det runt 7v bara? Är det batteriet också kasst? Eller kan det vara min batteriladdare som spökar?

Tacksam för hjälp!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
5 februari 2018
Det behövs ett mätinstrument för att kolla och vara säker på värdet som då bör ligga mellan 12,6 till 13 volt.
Startar du bilen med generator igång så blir det 13,5 volt till bortåt 14,5 volt beroende på batteriets kondition.
Senast redigerat av insatsen (5 februari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Sök