Volvo 850 -97 ojämn tomgång går dåligt på låga varv

kribbba
6 januari 2018 · 4 Inlägg

Tjena som rubriken lyder så går min
850 -97 dåligt på tomgången dom första 5-30 sekunderna. Det är precis så den håller sig levande ligger kring 500varv tills den så småning om tar sig upp till 1000varv. När den väl ligger kring 1000 beter den sig normalt. Den svarar inte på gasen när den ligger väldigt där kring 500varv.

Sen så när man väl ska köra så går den dåligt på låga varv men när man kommer upp i högre varv så går den mer normalt ju högre varv man kommer upp i. Jag tar mig knappt upp ur mitt garage på morgon för att det lutar ganska mycket, så gäller å försöka ta fart eller sprätta kopplingen för att ta sig iväg..

Det som är bytt sen det började är luftfilter, bensinfilter, rotor och fördelarlock, tändstift, luftmassemätare, och det var nog allt.  Visar inga felkoder förutom efter byte av luftmassemätare, men var in på verkstad och nollställde, gick bra efter det i typ en dag eller två, sen har det successivt blivit värre igen.  sen har jag även kört en bensintillsats utan att det blev någon skillnad.

Så någon som har tips på vad man kan prova härnäst? kan det var lamdasonden som behöver bytas ut?

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
6 januari 2018 · 1 128 Inlägg

Vad är det för luftmassemätare du bytt till, vilket märke?

Nöjeskör närproducerat
kribbba
6 januari 2018 · 4 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Vad är det för luftmassemätare du bytt till, vilket märke?

Biltemas smile

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
6 januari 2018 · 1 128 Inlägg

Då borde du lämna tillbaka den, köra Biltema och andra kines/noname-LMM är som att be om problem, ren skit. Köp BOSCH istället som är original, en tusenlapp dyrare jag vet men jag kan garantera att du sparar på det i längden.

Nöjeskör närproducerat
Hilmer
6 januari 2018 · 1 789 Inlägg

Vad är det för motor till att börja med?
Vad säger felkoderna?

kribbba
6 januari 2018 · 4 Inlägg

Hilmer skrev:
Vad är det för motor till att börja med?
Vad säger felkoderna?

Motor: B5254
visade inga felkoder innan byte av lmm, efter så visade den på lamdasonden och lmm, har dock inte återkommit efter nollställningen på verkstan

Hilmer
7 januari 2018 · 1 789 Inlägg

En ren gissning är att en spridare läcker och motorn surar ner sig vid kallstart.
När motorn väl blivit varm, kan då felet komma tillbaks igen om du t ex låter den stå på tomgång?

kribbba
14 februari 2018 · 4 Inlägg

Hilmer skrev:
En ren gissning är att en spridare läcker och motorn surar ner sig vid kallstart.
När motorn väl blivit varm, kan då felet komma tillbaks igen om du t ex låter den stå på tomgång?

Tomgångs problemet visade sig vara biltemas kassa rotor/fördelarlock som hade smält sönder, så nu går den bättre på tomgången iaf.  Har även nu bytt till bosch Lmm, men bilen går fortfarande väldigt slött osv

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang