Dieselvärmare i vw passat -08

Wach
12 april 2014 · 42 Inlägg

Jag har en vw passat 2.0tdi 4-motion -08 med dieselvärmare monterad från fabrik.
Både dosa och tidur finns.
Eller fanns fram tills i söndags när jag skulle ställa tiduret till måndagsmorgonen.
Skulle då klicka fram "aux heating" på färddatorn på knapparna på ratten som jag gjort hela vintern,  men nu var hela den menyn helt borta? Den finns inte längre kvar?
Provade sen på morgonen  på måndagen att trycka igång värmaren med dosan, dosan lös grönt som den brukar men ingen värmare var igång, och hade inte heller vart igång när jag kom ut till bilen efter 15-20 minuter.

Vad kan ha hänt? Farsgubben lånade bilen av mig den helgen så jag funderar om han lyckats stänga av, eller ha tagit bort dieselvärmarfuntionen på något vänster genom knapparna till färddatorn?
Är det möjligt? Går det att stänga av den på det viset ?

Någon som kan tänkas ha en lösning på detta?smile

Tack på förhand !

xXSammy
12 april 2014 · 6 566 Inlägg

På Ford brukar menyn försvinna när värmaren har gått i lock-out läge.

Antingen pga för mycket sot, trasig fläkt/styrdon etc.

Vet du vilken värmare du har?

De/Dem
valle22 Smidd i rostigt stål
12 april 2014 · 933 Inlägg

Har du kört värmaren med för lite bränsle i tanken har den dragit luft och låst sig pga för många startförsök

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Wach
13 april 2014 · 42 Inlägg

Vet tyvärr inte märket! Original från fabrik iallafall som sagt.
Nja de tror jag inte,den går ju inte igång om det inte är tillräckligt med diesel i tanken. Ställer jag ifrån mig bilen när "reserven" lyser startar inte värmaren för att den inte ska köra torsk.
Skumt detta tycker jag, den borde ju iallafall finnas med i datorn  om  det skulle bli något fel på tex fläkten osv som du skrev.

WebastoCenter Webastoexpert
17 april 2014 · 23 Inlägg

Wach skrev:
Jag har en vw passat 2.0tdi 4-motion -08 med dieselvärmare monterad från fabrik.
Både dosa och tidur finns.
Eller fanns fram tills i söndags när jag skulle ställa tiduret till måndagsmorgonen.
Skulle då klicka fram "aux heating" på färddatorn på knapparna på ratten som jag gjort hela vintern,  men nu var hela den menyn helt borta? Den finns inte längre kvar?
Provade sen på morgonen  på måndagen att trycka igång värmaren med dosan, dosan lös grönt som den brukar men ingen värmare var igång, och hade inte heller vart igång när jag kom ut till bilen efter 15-20 minuter.

Vad kan ha hänt? Farsgubben lånade bilen av mig den helgen så jag funderar om han lyckats stänga av, eller ha tagit bort dieselvärmarfuntionen på något vänster genom knapparna till färddatorn?
Är det möjligt? Går det att stänga av den på det viset ?

Någon som kan tänkas ha en lösning på detta?smile

Tack på förhand !

Hej! Eftersom din fjärrkontroll verkar ha mottagning med din bil, så låter det som att värmaren låst sig.
Det man behöver göra är att ta reda på vad som hänt med värmaren, om det är det klassiska felet som ovanstående skrivit, att man kört värmaren med låg bränslenivå så räcker det med att koppla upp bilen via OBD till t.ex VCDS och låsa upp värmaren.

Din fjärr, brukar väll vanligtvis skicka bekräftelse blinkningar tillbaka, att värmaren är igång, gör den det?

Sitter en Webasto Thermo Top V värmare i din bil, om jag inte missminner mig.

Mvh: WebastoCenter.se
MarcusOlov
16 februari 2018 · 2 Inlägg

Hej! Jag har råkat ut för detta också fast på en Tiguan... värmaren är upplåst med VAS men tidursfunktionen i instrumentdisplayen har försvunnit! Hittade ni någon lösning på det här problemet?

Mvh Marcus

Soulman
16 februari 2018 · 1 271 Inlägg

MarcusOlov skrev:
Hej! Jag har råkat ut för detta också fast på en Tiguan... värmaren är upplåst med VAS men tidursfunktionen i instrumentdisplayen har försvunnit! Hittade ni någon lösning på det här problemet?

Mvh Marcus

Vem har låst upp den med VAS åt dig?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang