Limp home mode v70 D5 2006

Lynchh
18 februari 2018 · 10 Inlägg

v70 D5 2006, Motorservice erfodras

Tjenare grabbar och flickor, har en som rubriken lyder V70 2006, 39000 mil. Välservad, kamrem vattenpump bytt på 29000 mil.
6 stegrade automatlåda osv.

Nu till det tråkiga, bilen har fungerat klockrent i månader.
Ska informera om att service så som oljebyte, filter är inte bytt på 1200 mil ca.

Men Iövrigt är den mycket gott skick för sina mil, med allt de tänkbara.
Men i förrgår när jag körde bilen, så mitt landsvägen så kom meddelandet upp "Motorservice erfordras" med gul triangel, som inte släcks.
När det är akut står det väl något i stil med "Stanna motorn omedelbart".

Den har nu hoppat in i limp home mode och är inte alls rolig att köra haha.
Återställde läget igår till normala läget och återigen hoppade den i efter 1.5km.

Ska säga att ja ska koppla in dator imorgon och se, men tänkte fråga om någon kan tänka sig vad de kan vara?

Läst lite överallt angående LMM men då ska den väl gå skit trots jag återställt läget, dock släcktes ej lampan! Men läget hoppade i efterhand. Men han gick o gasa upp o växlande mycket vackert.

Såg även att BOXEN som sitter högerfram i motorrummet, framför lyktorna och spolarvätskepåfyllningen,  är monterad på vänster sida under luftburken och att över luftburken sitter en ECU (ENGINGE CONTROLLER UNIT) (BOSCH). Sitter typ ihop? Så kunde ej koppla ur LMM o testa på dem vägen, ville inte röra dataenheter.

Mina frågor, vad tror ni felet är? Och varför flytta på en box och VRF sitter ECU tillsammans med luftburken? Inga snabbfästen utan torx.

Mvh okunnigjävel

Catoxxo
18 februari 2018 · 324 Inlägg

Jag kan rabbla upp ett tjugotal saker som kan hända som kommer tända det felmeddelande du fått, och skicka in bilen i limphomeläge. Dock kommer du inte komma längre på vägen av att jag nämner det, utan läs ut felkoder på bilen först och se vad den varnar för, så tar vi det därifrån.
Angående att ECM'en sitter monterad uppe på luftburken är för att Volvo har valt att placera den där på din bilmodell. wink

Lynchh
18 februari 2018 · 10 Inlägg

Mjo misstänkte något svar i grad av det där 😁😂.

Men tror du jag kan utesluta LMM med tanke på att den gick klockrent när jag hoppade ur limp mode fast lampan fortfarande lyste?
Och hur får man bort luftburken när ecm sitter där?
Mvh

Senast redigerat av Lynchh (18 februari 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang