Volvo 740 B230F, Olja i fördelaren

ILindh
20 februari 2018 · 83 Inlägg

Hej har haft ett problem med bilen ända sen jag köpte den i stort sett (i höstas). Det är en Volvo 740 B230F M46 -OD låda, i dagsläget vill den inte start alls, men förut har den gått dåligt, den har kunna kört småvändor på mindre än timme annars har den bara dött när man kör.
Jag hittade olja i hallgivar kontakten och har skruvat av fördelaren som var dränkt i olja. Gjorde rent så gott jag kunde och nu vill den inte starta alls och jag markerade och skruvade tillbaka fördelaren exakt som den satt.
Jag har lite frågor:
Jag har läst sen innan att o-ringarna och packboxen oftast blir dåliga och de läcker in för att dem inte tätar? (båda o-ringarna var blöta när jag plockade ur fördelaren men det var nå lock över så jag inte kunde se sladdarna till kontakten eller packboxen.)
Är det lättast att byta ut dem eller leta efter en ny fördelare då?
Om jag ska leta efter en ny fördelare, är de något man måste kolla efter speciellt? siffror osv?
Och om jag köper en ny fördelare, behövs motorn nollställas? Eller är det bara "plug and play"?
Kan de vara något annat fel annars än vad jag kommit fram till?

Tack på förhand /Isak

jaka54
20 februari 2018 · 5 731 Inlägg

Hej!
Delar till fördelaren har väl Volvo?!
Bara att stoppa i fördelaren när packningaf/O-ringar är bytta!
Har du gnista?
Kommer soppa fram till förbränningsrummen? (går bägge pumparna ?)

ILindh
20 februari 2018 · 83 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Delar till fördelaren har väl Volvo?!
Bara att stoppa i fördelaren när packningaf/O-ringar är bytta!
Har du gnista?
Kommer soppa fram till förbränningsrummen? (går bägge pumparna ?)

Ja, vet att de går å byta men eftersom jag måste göra rent hela fördelaren å de sitter nå lock över så måste jag ur me nå låspinne (tror jag), för att kunna kika, byta och göra rent. Så jag tänkte om de var lättare att byta ut själva fördelaren då istället.
Jag bör då ha gnista å soppa för jag har då kört bilen för nån vecka sen en liten bit, har dock inte kollat de nu efter jag tog ur å satte tillbaka fördelaren..

Manny_Da_Man
20 februari 2018 · 37 Inlägg

Jobbigt. Om den trycker olja där borde du kanske se över vevhusventilationen så den inte är tät.  Kan inte ge nåt bra tips, det är trångt som fan att byta dem små ringarna tyvärr. Man ska vara glad att Volvo går att öppna 90 grader vid såna här tillfällen.

Volvo 740 "Ylva" (1988)
ILindh
20 februari 2018 · 83 Inlägg

Manny_Da_Man skrev:
Jobbigt. Om den trycker olja där borde du kanske se över vevhusventilationen så den inte är tät.  Kan inte ge nåt bra tips, det är trångt som fan att byta dem små ringarna tyvärr. Man ska vara glad att Volvo går att öppna 90 grader vid såna här tillfällen.

Ja, drygt om de är skit me vevhusventilation å, måste kika de när jag får tid.. Men funderar på att köpa en ny fördelare bara så man slipper byte av allt osv..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang