Passat 1.8T -00 - Rekommendation på delar

Subtractive
20 februari 2018 · 1 Inlägg

Hej på er!

Kan börja med att säga att jag inte är hemma på bilar för fem öre, så hoppas på lite hjälp från er. smile
Har precis besiktigat min Passat 1.8T -00 och fick följande anmärkningar:

1. Färdbroms bromskraftfördelning(1.2.1), Fram, Bromsverkan ojämn
2. Avgassystem(6.1.2), Läckage i flexrör "strumpan"
3. Styrled(2.1.3), vänster, yttre, glapp

Tänkte att jag skulle införskaffa delarna för reparationen själv hos Biltema/eBay men är lite osäker på om det är rätt delar jag hittat.

För punkt två: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000030752/

Alternativt om jobbet på verkstad blir billigare med denna: https://www.reservdelar24.se/mts-7348918.html

För punkt tre: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000040178/

Punkt ett har jag förstått det som att det kan lösas genom att smörja upp, alternativt byta ut hela bromsoket, blir det att byta ut antar jag detta är det korrekta: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000031812/

Som sagt, önskar jag hade mera koll på bilar men kunskapsnivån här ligger kring oljebyte och däckskifte haha. smile Uppskattar enormt feedback på om det jag länkat ovan skulle passa. Skulle även uppskatta om ni kan ge ett hum om vad det bör gå på vid en verkstad (för att slippa bli lurad att betala bra mycket mera än nödvändigt).

Tack på förhand!

Senast redigerat av Subtractive (20 februari 2018)

jaka54
20 februari 2018 · 5 731 Inlägg

Hej!
Gå in på "autopartsmarket" (firma i Riga)och kolla ,där hittar du billigaste delarna. Har köpt därifrån en fem sex gånger och alltid fungerat perfekt med leverans.

Styrled: Enkelt att byta själv men framvagnsinställning behövs efteråt. Kuledsavdragare behövs.
Avgasrör/flexrör: Enkelt at byta själv men inget vidare att göra vintertid utomhus.
Din första bild visar ett universalflexrör och ska inte användas!! Andra bilden visar hela främre avgasröret och behöver heller inte användas. Du ska bara ha flexröret! -Lägg dig under bilen och kolla!
Bromsar: Enkelt att fixa själv men inget man vill hålla på med utomhus vintertid.
Kolla skivornas tjocklek (får inte vara för tunna) och byt om så behövs samt byt backar.Kolla även bromsslangar och byt även dessa om de inte är bytta på de senaste fem sex åren. Har du inte bytt bromsvätska de senste 10 åren så har garanterat bromskolvarna i oken rostat (fastnat/går trögt )vilket påverkat bromsförmågan negativt.
Likadant i på bakbromsarna.
Sen måsta du alltid byta bromsvätska varje år då bromsvätska drar åt sig vatten vilket gör att det blir sämre bromsverkan.

it_mutt Avstängd
20 februari 2018 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Gå in på "autopartsmarket" (firma i Riga)och kolla ,där hittar du billigaste delarna. Har köpt därifrån en fem sex gånger och alltid fungerat perfekt med leverans.

Styrled: Enkelt att byta själv men framvagnsinställning behövs efteråt. Kuledsavdragare behövs.
Avgasrör/flexrör: Enkelt at byta själv men inget vidare att göra vintertid utomhus.
Din första bild visar ett universalflexrör och ska inte användas!! Andra bilden visar hela främre avgasröret och behöver heller inte användas. Du ska bara ha flexröret! -Lägg dig under bilen och kolla!
Bromsar: Enkelt att fixa själv men inget man vill hålla på med utomhus vintertid.
Kolla skivornas tjocklek (får inte vara för tunna) och byt om så behövs samt byt backar.Kolla även bromsslangar och byt även dessa om de inte är bytta på de senaste fem sex åren. Har du inte bytt bromsvätska de senste 10 åren så har garanterat bromskolvarna i oken rostat (fastnat/går trögt )vilket påverkat bromsförmågan negativt.
Likadant i på bakbromsarna.
Sen måsta du alltid byta bromsvätska varje år då bromsvätska drar åt sig vatten vilket gör att det blir sämre bromsverkan.

Nähä...och varför ska nu inte ett universalflexsrör användas? För att det fungerar bra? (som i; fungerar fortfarande finfint efter 5 vintrar och närmare 10.000mil)

Sett till kostnad och effektiv tid så är ofta, inte alltid, det mest gynnsamma dock att köpa främre röret, med flexrör, från ex.vis Tyskland.

Senast redigerat av it_mutt (20 februari 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang