[BMW 325 E46 -02] Konstigt ljud uppkommer underifrån/framifrån efter en viss hastighet

dRgls
22 februari 2018 · 11 Inlägg

BMW E46 325i -02
M54B25 18.800 mil

-------------------------------------------------------------------
Ett high pitched ljud kommer framifrån/underifrån när jag kör över 80km/h och låter mer och mer desto snabbare jag kör. Låter inget alls under 80. Låter som en rörlig del nuddar något det inte ska.

Bilen hoppar vid lågt varvtal och runt 10-30% gaspådrag.
Vid runt 2k RPM så låter det som att något underifrån skrammlar, det låter så ibland också när jag startar bilen efter att den stått över natten.
Bilen vibrerar lite också vid tomgång.

Nyligen bytt ventilkåpspackning, oljefilterhuspackning, gjort oljeservice och bytt oljefilter. Inga felkoder på motorn.

Grymt orolig men behöver bilen till jobbet och snart är det helg så verkstaden har stängt. hmm

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 februari 2018 · 4 917 Inlägg

En 15 år gammal kärra börjar väl få sina skavanker.
Vid högre hastighet så ökar vindtrycket på bilen om det nu kan ha något samband..
Känn lite på ev lösa saker under huven som kan påverkas av trycket utifrån..
Prova att  lägga 2 kartongbitar tillfälligt framför dom stora hålen därframme och se om oljudet försvinner.
Om  man är petnoga ang vibrationerna så kanske det går att realtidsövervaka motorns prestanda och se vad som felar.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Fredrik_M Freude am fahren
23 februari 2018 · 428 Inlägg

Du har en del stora plastdelar under motorn som sitter fast med clips, kolla så att något här inte sitter löst.

Peugeot 107 "Pendlarbilen" (2008)
dRgls
25 februari 2018 · 11 Inlägg

Tack förs var! Ska kika om något sitter löst. Har lyckats återskapa ljudet ett par gånger men dom 2 senaste dagarna så har det varit tyst.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang