4979
Sök

Motorvärme Saab 9-5 2,0t 99

31 Inlägg
27 februari 2018
Trådstartare
#1
Haft problem med att motorvärmen inte går upp till 90 grader som det ska, mätaren visar kanske 80-75, ibland 70.. Har ändå kupéfläkten på lägsta varv. Stänger man av den helt så går värmen upp till 90 efter ett tag men sjunker direkt när man slår på fläkten. Så idag byttes termostaten på verkstad men problemet kvarstår, och om nästan ännu lägre motortemp.. Kan det vara dåligt tryck i kylarslangarna? Känns ganska slappt när man klämmer och känner på dom. Ge gärna tips på vad det kan vara, trodde själv det var termostaten..


Forummoderator
18 290 Inlägg
27 februari 2018
#2
GtiStance skrev:
Haft problem med att motorvärmen inte går upp till 90 grader som det ska, mätaren visar kanske 80-75, ibland 70.. Har ändå kupéfläkten på lägsta varv. Stänger man av den helt så går värmen upp till 90 efter ett tag men sjunker direkt när man slår på fläkten. Så idag byttes termostaten på verkstad men problemet kvarstår, och om nästan ännu lägre motortemp.. Kan det vara dåligt tryck i kylarslangarna? Känns ganska slappt när man klämmer och känner på dom. Ge gärna tips på vad det kan vara, trodde själv det var termostaten..

Hur kallt har ni ute? Tänk på att värmeelementet som ger kupévärme fungerar som en liten kylare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

31 Inlägg
27 februari 2018
Trådstartare
#3
Just nu är det ner mot - 20 men problemet har hållt på ett bra tag innan denna kyla.
Så du menar att det är normalt att mätaren går ner en aning när man drar igång värmen i kupén?
Absolut att det försvinner värme från motorn men arbetstemperaturen borde väl vara den samma?


Forummoderator
18 290 Inlägg
27 februari 2018
#4
GtiStance skrev:
Just nu är det ner mot - 20 men problemet har hållt på ett bra tag innan denna kyla.
Så du menar att det är normalt att mätaren går ner en aning när man drar igång värmen i kupén?
Absolut att det försvinner värme från motorn men arbetstemperaturen borde väl vara den samma?

Normalt. Motorn producerar värme: Visst. Men du tappar av denna när kupé ska värmas upp. Kör du som en fullkomlig galning så turbon får jobba samtidigt stiger säkerligen motortemp. Detta borde verkstaden upplyst dig om. Vi har bara småvarma -12 grader men min gamla pendlarbil ligger på 60-70 grader om man inte kör som en vettvilling då...

Det gamla tricket med en wellpappskiva framför kylaren kan hjälpa.

EDIT: Finns olika termostater. Vissa öppnar vid 87 grader och vissa vid 92 grader. Vilken monterade de?
Senast redigerat av Hybrid_ (27 februari 2018)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök