Mondeo mk3. Huvlåset kärvar, något tips?

Roaster
3 mars 2018 · 175 Inlägg

Jag kan inte låsa upp huvlåset. Jag har provat med universalspray. På andra forum finns ett tips om hur man får bort låssylindern, det kanske blir så jag måste göra, men innan denna förstörande metod, är det någon som lyckats få upp det låset utan nyckel.

jag kan vrida nyckeln 45grader moturs, sedan tar det stopp och jag vågar inte ta i mer för jag vill inte bryta av nyckeln. JAg minns inte hur långt den normalt ska vridas innan den öppnar, någon som vet?

Senast redigerat av Roaster (3 mars 2018)

xXSammy
3 mars 2018 · 6 580 Inlägg

Är plastarmen mellan nyckellåset och huvlåset helt?
Prova dra utåt eller skjut nyckeln inåt medans du vrider.

De/Dem
Roaster
3 mars 2018 · 175 Inlägg

Det är det jag inte vet, om armen är hel.. hur kan man veta det? vissa lägen på nyckeln (om jag drar ut den lite medan jag vrider). gör att jag kan vrida 90 grader, normalt bara 45 grader.

om plastarmen är av, skulle nyckeln rotera flera varv då, eller ändå stanna vid 45 grader?

Senast redigerat av Roaster (3 mars 2018)

xXSammy
3 mars 2018 · 6 580 Inlägg

hmm, brukar inte tänka på hur många grader det går att vrida när jag öppnar huven på sådana bilar.

Om armen gått av brukar det kännas ungefär som om inget motstånd finns, har du tillgång till lampa så försök att lysa in och titta ifall armen sitter kvar eller bara hänger

De/Dem
Amazon_123GT Driifter;)
3 mars 2018 · 1 630 Inlägg

De e ju först åt ena hållet sen åt andra??

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Roaster
3 mars 2018 · 175 Inlägg

Man kan inte se armen utifrån, det sitter en kåpa runt det hela. Jag tror jag ger upp och bryter mig in via grillen + fila spår i  två skruvar utan spår. oavsett om armen är av eller inte ser jag ingen möjlighet att låsa upp utan att bryta mig in.

ja, jag vet att man låser upp med att vrida nyckel motsols och sedan medsols för att öppna säkerhetsspärren, jag har haft bilen i 14 år :-)

Roaster
4 mars 2018 · 175 Inlägg

Jag har borrat upp det nu, såg ingen annan utväg. Det var själva nyckellåsdelen som var kärvar, armen är 100% hel. Det går att få upp det om man vrider och juckar in och ut med nyckeln samtidigt, men det tar tid.

det går att vrida nyckeldelen 90 grader motsols och 45 grader medsols. Första 45 graderna motsols händer ingenting med armen.. Bra att veta för andra med problem.

Nu är jag utan lås, och kan enkelt öppna med stjärnmejsel. Godkänner bilbesiktningen om man öppnar huven med skruvmejsel eller måste originallåset fungera?

Senast redigerat av Roaster (4 mars 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang