Årets mysterium: slutsteg som ej fungerar

HTTRSN
19 mars 2018 · 2 Inlägg

Hej!
Jag blir tvungen att göra ett account då varken jag eller nån jag känner förstår sig på vad som är fel.
Här kommer alla detaljer.

Bil: Volkswagen Passat 00
Högtalare: JBL 12" i bagaget och 6" i framdörrarna.

Pluskabeln är kopplad på pluspolen med säkringen nära batteriet, dragen in till chassi och till bagaget där slutsteget ligger löst.
Slutsteget är inkopplad till en fungerande stereo, till baslådan, samt jordad vid bältesbulten under baksätet.
När jag jordar i sätet får jag gnistor, alltså går ström från batteriet, genom slutsteget, till jordningen.
Alla säkringar i bilen är kollade och hela, detta inkluderar bilsäkringarna bredvid dörren, pluskabelns säkring, och slutstegets säkringar.

När vi först kopplade in allt på rätt sätt (efter några misslyckade försök) fungerade allting bra. Baslådan tog bara några sekunder på sig att starta efter stereon, men det var inget annat att anmärka.
Vi körde runt en halv dag innan slutsteget slutade starta.

Jag har testat ladda batteriet genom att köra, testat byta jordningen till tjockare kabel, tagit lös och satt dit alla kablar igen så inget glappar, men slutstegets lampa lyser fortfarande inte när jag startar bilen.
Detta än fast jag får gnistor vid jordningen..

Är det någon som har något tips? Jag skulle misstänka att slutsteget är trasigt om det inte vore för att vi fick det att fungera en halv dag innan det tystnade.

All hjälp uppskattas och jag kan gladeligen gå ut och kolla i bilen om ni behöver mer information.

Tack på förhand och hoppas ni på Garaget kan hjälpa till! :)

/Tim

Meaganeowner
19 mars 2018 · 2 250 Inlägg

Det blir väl ingen djupare analys kan jag gissa. För det behöver du tillgång till schema och någon som begriper sig på felsökning av steget.

Men kolla så att du verkligen har matningsspänning vid slutsteget och inte bara jaga gnistor. En voltmeter för likspänning mellan plus och minus.

Är det remote på steget? Alltså en ingång som kopplas till en utgång på stereon, för att steget ska gå igång? Villen spänning har denna då stereon är på?

Lyser det några dioder på steget? När då?

Säker på att högtalarna verkligen är ordentligt inkopplade, inte bara tvinnade kablar? Måste vara ordentligt i kopplade, utan möjlighet till glapp.

Är högtalarelementen hela? Alltså inte avbrott i spole mm?

HTTRSN
20 mars 2018 · 2 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Det blir väl ingen djupare analys kan jag gissa. För det behöver du tillgång till schema och någon som begriper sig på felsökning av steget.

Men kolla så att du verkligen har matningsspänning vid slutsteget och inte bara jaga gnistor. En voltmeter för likspänning mellan plus och minus på slutsteget!

Är det remote på steget? Alltså en ingång som kopplas till en utgång på stereon, för att steget ska gå igång? Villen spänning har denna då stereon är på?

Lyser det några dioder på steget? När då?

Säker på att högtalarna verkligen är ordentligt inkopplade, inte bara tvinnade kablar? Måste vara ordentligt i kopplade, utan möjlighet till glapp.

Är högtalarelementen hela? Alltså inte avbrott i spole mm?

Jag ska se om jag kan låna en voltmeter, vet en kompis som har en utanför stan.

Remote är något jag läst om som alla säger är asviktigt, dock tror jag ej vi har något sånt, då baslådan och slutsteget fungerade ett tag utan. Jag ska dubbelkolla idag dock, samt se om jag kan mäta strömmen. (återkommer)

Inga dioder lyser på slutsteget än fast säkringarba är hela.

Dörrhögtalarna fungerar som vanligt, de spelar på med bra volym. Baslådans kablar ser ut att sitta skitbra, men kan givetvis dubbelkolla senare idag. (Återkommer)

Bassiehof
20 mars 2018 · 1 777 Inlägg

Utan ström i remotekabeln hoppar inte steget igång när du startar stereon/vrider på tändningen.

Meaganeowner
20 mars 2018 · 2 250 Inlägg

Ännu bättre att mäta spänningen, för den som inte begriper sig på. I vart fall mindre förstörande.

Minns en elev vars far klagade på att mycket ström förbrukades på gossens rum till TV, musik, lampor mm.

Eleven lånade hem en multimeter. Kom tillbaks dagen efter med illa brända fingrar och en kolhög till instrument.
Far hade blivit ordentligt rädd, när det small och eleven med ett skrik ramlade nedför en trapp.

Hade alltså inte valt rätt mätteknik och anslutit på fel sätt.

Så vet du inte hur du skall mäta, låt någon som vet vad denne gör hjälpa dig.
Blir förmodligen billigast så. Och så slipper du köpa instrument åt kompisen.

Men visst ser det kul ut när det gnistrar, speciellt i mörker?
Själv brukar jag uppfatta det som illavarslande.

(Nu kan det vara en eller flera större kondensatorer i slutsteget som laddas, när du ansluter spänning. Så just detta behlver inte vara fel.)


- Bassie...  Förmodar att du också menar spänning?

Senast redigerat av Meaganeowner (20 mars 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang