Fel på tändningslås, Volvo V70 1999

mach1-70
18 oktober 2017 · 73 Inlägg

Har en "reservbil"hemma som är en Volvo V70 1999! Har haft den utlånad till en jobbarkompis en längre tid,
och nu när jag fick tillbaka den så är det ibland problem med att tändningslåset snurrar runt ett tag innan det griper in! Felet verkar inte helt ovanligt, och verkar tillfälligt fungera efter att smörjt låset och blåst rent med
tryckluft! Innan jag säljer bilen vidare skulle jag vilja lösa det mer permanent. Är det bara låsbyte som gäller?
Tacksam för svar!
/ Thomas

Brådhis * Voff voff *
19 oktober 2017 · 10 277 Inlägg

Att det snurrar är en funktion som Volvo valt för att tjuvar inte ska kunna bryta låset lika lätt. När låset blir slitet och fullt med skräp så passar nyckeln sämre och vips snurrar låset. Prova att rengör, men högst troligt kommer du få byta låset. Som du säger, ett mycket vanligt problem. Personligen hade jag köpt nytt lås från Volvo för att slippa ha fler nycklar, vilket i sin tur även skulle kräva byte/omprogrammering av startspärren. Byter du däremot bara tändningslåset och kan köra med din gamla nyckel krävs ingen omprogrammering. Kolla dock bara först så nu inte alltihop beror på att själva nyckeln är sliten...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mack Forum- och sitemoderator
21 mars 2018 · 26 136 Inlägg

Fick själv problem med tändningslåset på min V70. På min tog det dock tvärtstopp i låset och man fick rucka på nyckeln för att det skulle gå att vrida runt till tändningsläset, med blåser på handen som följd.

Tacksamt nog så funkade en rejäl rengöring på Volvo för min del, men i nästa steg stod ett tändningslåsbyte - med allt vad det nu innebär för många tusenlappar - på tur.

Minns inte riktigt vad priset skulle hamna på, men det var åtmindstone 4-5k.
Tror du själv således får räkna på om det är värt kostnaden eller inte att fixa.

Hoppas det löser sig för dig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
mach1-70
22 mars 2018 · 73 Inlägg

Såg att jag tidigare lagt upp en tråd gällande samma fel på bilen i höstas som nu ersatts av det g:a !

Det jag även skulle vilja ha tips om är om man kan ta bort cylinderlåset och ersätta det med ett universal tändningslås? Troligen sitter det en mottagare i närhet av bef tändningslås som godkänner korrekt nyckel
(det är så på BMW i varje fall)

Har ingen lust att köpa nytt för mer än bilen är värd!!!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang