Audi A3 2001 - "2000 varv vid varm motor"

unimaster
23 mars 2018 · 1 Inlägg

Hej, det här med bilar har aldrig varit min grej. Jag sträcker mig därför hit för att få hjälp av mer kunniga personer.

jag köpte förra året 2001 Audi A3 fungerade hur bra som helst men efter en service så fick vi veta att det var hur  mycket fel på bilen som helst. Men det handlade mest om saker under bilen, inte motorn.
Iallafall så började det förra veckan att lysa en lampa, lampan betyder enligt instruktionsboken "motorelektronikfel". Jag har ingen läsare så jag kan inte heller se vilket fel det är.

Till problmet: Efter att man har kört runt bilen i ett tag, en liten runda så att motorn blir varm och stänger av bilen och sedan sätter på den igen, ligger tomgången på 2000 varv. Den sjunker dock direkt om man ger bilen lite gas. Vad är det som kan vara fel? Kanske är helt omöjligt att veta utan se bilen men det är värt ett försök.

Går bilen att laga hos en amatör som mig? Eller är det dags för bilen att hamna i skroten?

PS. Idag så lös även en lampa för ABS-systemet. Den har tydligen också lagt av. Det verkar vara en elektronisk grej som är fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang