2182
Sök

Oljeläckage och trasig drivrem ungefär samtidigt

4 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#1
Hej,
jag har en SAAB 9-3, 2.0T från 2001.

Här om helgen när vi åkte till landet började batterilampan lysa när det bara var någon kilometer kvar, samtidigt blev det trögt att styra. Jag körde den sista biten och tittade i manualen när vi kommit fram. Precis som det stod bland troliga orsaker hade drivremmen gått av, eller den hade snarare blivit smal, fransig och hoppat av.

Dagen efter lyckades vi med stor tur få tag på reservdelar och en kunnig person som bytte rem och även styrrulle. Det var väldigt mycket oljekladd i motorn vid drivremen, på vänster sida sett framifrån. Även skärmen vid höger framhjul, som han skruvade bort för att komma åt drivremmen, droppade av olja. Det var också en massa ludd i motorn som verkar ha kommit från den nerskalade drivremmen.

När remmen var bytt och vi skulle köra iväg, såg vi att det inte fanns något kylarvatten i kärlet. Då passade vi på att även kolla oljan, vilket inte gav något utslag på stickan. Vi rullade försiktigt in till en mack i närheten och fick ner 2 liter kylarvätska och 1,5 liter olja (ingen oljelampa tänd).

Vattnet håller sig kvar, men oljan har fortsatt droppa ut. När man just fyllt på och kört droppar det mycket. På någon minut blir det en pöl på över 1 dm i diameter.

Jag är inte säker att det började läcka precis när drivremmen gick sönder. Vi hade kört 20 mil när den pajade så det kan hänt tidigare på vägen. Men jag har inte märkt någon läcka tidigare.

Har någon en gissning på vad som kan ha hänt och varifrån det läcker?

Finns det något smart sätt att hitta källan till en oljeläcka?

Tror ni man kan köra utan att skada bilen så länge man fyller på olja när det behövs?

Och hur tror ni det kommer det sig att oljelampan inte lyste?

Mycket tacksam för alla sorters tips!

Bästa hälsningar
/Wakman

583 Inlägg
12 april 2011
#2
>Har någon en gissning på vad som kan ha hänt och varifrån det läcker?
Ej familjär vid saab motorer tyvärr

>Finns det något smart sätt att hitta källan till en oljeläcka?
Fyll på olja, starta bilen på tomgång och använde tidningspapper, lampa & sminkspegel för att lokalisera.

>Tror ni man kan köra utan att skada bilen så länge man fyller på olja när det behövs?
Det är inget att tipsa om men i nödfall går det att köra bilen. Ifall oljan tar slut och du tappar oljetryck tar det väldigt kort tid innan större delar av motorn är skrot.

>Och hur tror ni det kommer det sig att oljelampan inte lyste?
Kan vara så att det kladdat fast massa oljerester på sensorn så att den alltid tror den har fullt med olja oavsett.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

1 Inlägg
25 mars 2018
#3
Hej. Drivremmen går av efter en tid när man haft oljeläckage på den då oljan äter upp den.. Så det är bara att hitta oljeläckageet annars får du inhandla en ny snart igen

6 217 Inlägg
25 mars 2018
#4
Sju år gammal tråd, jag tror felet är fixat eller bilen skrotad nu


Sök