Passat Alltrack ser "ihopsjunken" ut

_koppen
15 mars 2018 · 39 Inlägg

Köpte en Passat till mig själv för någon dag sedan från 2012. Frugan har en likadan från 2014.

Men nu tycker jag att den ser ganska ihopsjunken ut baktill, som att det är något fel på dämparen. Den gick dock igenom besiktningen någon dag innan från bilfirman.

Är det någon inställning jag missat, eller kan det vara något som spökar?


Frugans bil:
https://image.ibb.co/fCLJhx/28946322_10155537963298107_1093441236_o.jpg

Min bil:
https://image.ibb.co/bL57aH/28943455_10155537963303107_1444650865_o.jpg

Meaganeowner
15 mars 2018 · 2 250 Inlägg

Är inte dämparna som bestämmer höjden!
Det gör fjädrarna!

Bilen kan vara sänkt, eller kanske fjäder eller fjädrarna gått av.

Senast redigerat av Meaganeowner (16 mars 2018)

Evildan
15 mars 2018 ·

Har du provat dom olika stötdämparinställningarna ?
Givetvis kan det vara någon givare eller mjukvaruproblem som jäklas.

Evildan
15 mars 2018 ·

Meaganeowner skrev:
Är inte dänparna som bestämmer höjden!
Det gör fjädrarna!

Bilen kan vara sänkt, eller kanske fjäder eller fjädrarna gått av.

Hi-jackers, hört talas om sådana moderniteter? Det är stötdämpare som justerar bilens höjd med hjälp av luftbälgar, flitigt brukade på sjuttiotalet av blöjraggare och husvagnsägare bla.

Det är elektroniskt justerbara stötdämpare på Alltrack och strular dessa kan bilens höjd bli lite si och så.

simlar
16 mars 2018 · 5 523 Inlägg

Kolla så någon av bakfjädrarna inte gått av, dom går oftast av där det inte syns, dvs sista varvet nere i bärarmen.
Man brukar få ta loss bakhjulen för att se fjädrarna ordentligt, kan dock synas på att fjädern sitter snett och kan även smälla till från fjädern ibland.

Har du DCC? Dvs elektroniskt justerbara stötdämpare, om inte så är det endast fjädrarna som bestämmer bilens höjd.

Sen så på TS bilder så går det inte riktigt att jämföra då bilarna är parkerade med sidolutning åt olika håll.
Parkera båda bilarna på slät och plan mark vid jämförelse.

Senast redigerat av simlar (16 mars 2018)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Meaganeowner
16 mars 2018 · 2 250 Inlägg

Jo då, har hi-jacker i boggien på snöskotern.

Kan sitta hemma vid datorn och programmera, ställa in, när skotern är vid sommarstugan i fjällen. Bara det finns mobiltäckning.

Mycket praktisk ifall jag planerar att bara glida omkring på fjället, eller köra i djupsnö. Slipper töla med detta när jag kommer dit. Kan verkligen koppla av då.

Sen använder jag en "Ding" med programnerbart chip, som jag skickar med den som lånar maskinen.

Den styr elektroniken som är adaptiv. Känner av körsätt, vikt och om man t ex kör rulle.
Ställer då om momentkurvan på variatorerna, nämnd stötämpare och de som sitter i framvagnen, progressiviteten hos styrservot, toe på skidorna o s v.
Detta för att föraren ska kunna
koncentrera sig på den fantasitiska fjällnaturen och få en helhetsupplevelse, när man ändå gjort sig besväret och tagit sig ut i naturen.

Finns även en "take me home"- funktion.
Tryck på en knapp och skotern kör till startplatsen lugnt och säkert. Bra om man är sliten efter en hel dags körande. Bara att luta sig bakåt och slappa av.
Ja, det går även bra att lägga dig i skoterkälken om man har den kopplad.
Har även parkeringssensorer, som hjälper till, när man kommer fram.

Senast redigerat av Meaganeowner (16 mars 2018)

Soulman
16 mars 2018 · 1 271 Inlägg

DCC har ingen som helst påverkan på höjden. Den ställer dämparens karaktär.
Hur långt har bilen gått? Kan man ana att den körts med tungt släp? Fram ser den ju normal ut och det är väl ingen som sänker bilen endast bak. Möjligen om man är 18 år, har kepsen bak och fram och gillar bilar som köööööölaaaaarrrrrrrrrr. Men en Alltrack passar nog inte så bra med kepsen och ryms nog inte inom budget när prio ligger på att sänka ett flak Red Bull i veckan.

Ställ båda bilarna på PLANT underlag och mät mot hjulhuskanten. Nu står ju båda bilarna på knögglig is.

Senast redigerat av Soulman (16 mars 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Meaganeowner
16 mars 2018 · 2 250 Inlägg

cool

_koppen
23 mars 2018 · 39 Inlägg

Problemet kommer lösas, Bilmetro har hissat upp den nu och tidigare ägaren har satt på vanliga passatfjädrar inte de som ska vara på en alltrack. De kommer fixa det.

Evildan
23 mars 2018 ·

_koppen skrev:
Problemet kommer lösas, Bilmetro har hissat upp den nu och tidigare ägaren har satt på vanliga passatfjädrar inte de som ska vara på en alltrack. De kommer fixa det.

Vilken tomte, folkvagnsägare asså... wink
Har till och med hört ryktesvis om sådana som monterar lågprofilsgummin och sänkningssatser på sin små folkvagns-SUVs, jag tror dock att det är hittepå för det verkar ju bra korkat att köpa en höjd golfkombi för att sänka den och ta bort de undermåliga terrängegenskaperna den hade.
Så här fast tvärtom wink
https://cdn.blocket.com/static/1/mob_iphone_vi_normal_retina/97/9790090204.jpg

Senast redigerat av Evildan (23 mars 2018)

caromania Forummoderator
23 mars 2018 · 9 296 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Är inte dämparna som bestämmer höjden!
Det gör fjädrarna!

Bilen kan vara sänkt, eller kanske fjäder eller fjädrarna gått av.

Inte helt säkert! Mina dämpare var tokslut när de byttes och plötsligt satt bilen 2-3cm högre i fronten. Jag blev synnerligen förvånad själv men insåg att det var undantaget som...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Meaganeowner
23 mars 2018 · 2 250 Inlägg

Det är klart det finns undantag...

Om man sätter i stötdämpare som har längre maxlängd än original, så skulle det kunna bli som så att fjädern har möjlighet att expanera något, om den räcker till och är spänstig nog. Bilen blir högre.

Och sätter man i gasstötämpare så kan bilen bli något högre om fjädrarna är något mjuka. Detta för att det råder ett visst gastryck i dessa dämpare. Egentligen inte för att öka totala fjädertrycket föt varje hjul,
utan för att förhindra skumbildning mm inuti dämparna vid hård belastning.

Och som sagt... det finns säkert varianter på detta. Coilovers mm.

En sak är säker. Dåliga stötdämpare suger inte ned en stillastående bil!

Senast redigerat av Meaganeowner (23 mars 2018)

Evildan
23 mars 2018 ·

Meaganeowner skrev:
Det är klart det finns undantag...

Om man sätter i stötdämpare som har längre maxlängd än original, så skulle det kunna bli som så att fjädern har möjlighet att expanera något, om den räcker till och är spänstig nog. Bilen blir högre.

Och sätter man i gasstötämpare så kan bilen bli något högre om fjädrarna är något mjuka. Detta för att det råder ett visst gastryck i dessa dämpare. Egentligen inte för att öka totala fjädertrycket föt varje hjul,
utan för att förhindra skumbildning mm inuti dämparna vid hård belastning.

Och som sagt... det finns säkert varianter på detta. Coilovers mm.

En sak är säker. Dåliga stötdämpare suger inte ned en stillastående bil!

Jorå.

Soulman
24 mars 2018 · 1 271 Inlägg

_koppen skrev:
Problemet kommer lösas, Bilmetro har hissat upp den nu och tidigare ägaren har satt på vanliga passatfjädrar inte de som ska vara på en alltrack. De kommer fixa det.

2012 med 7000 mil. Det är nog sällsynt att behöva byta fjädrar med de milen. Har förra ägaren haft för avsikt att sänka bilen med dessa fjädrar?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
_koppen
27 mars 2018 · 39 Inlägg

Soulman skrev:
2012 med 7000 mil. Det är nog sällsynt att behöva byta fjädrar med de milen. Har förra ägaren haft för avsikt att sänka bilen med dessa fjädrar?

Nejdå, runt 14000 mil har den gått.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang