Lambdasond volvo 940

Arvidsson_Anton
3 april 2018 · 36 Inlägg

Tjenare! har en 940 ltt -97 som lambdalampan lyser på, men försvinner när ja rycker soppapumpssäkringen och kommer upp igen efter några dagar. Känner ingen skillnad på bilen går hur bra som helst. Men nu till min fråga är det något specifikt som behövs bytas då den släcks när ja drar ut säkringen eller är det bara att börja felsöka?

Aronson
3 april 2018 · 914 Inlägg

Att den släcks när du drar ur säkringen beror på att du då även gör motorstyrenheten strömlös /den raderas.
Läs av felkoderna  och felsök utifrån dem.

mrmercedes
3 april 2018 · 118 Inlägg

Borrtaget inlägg.
Ge mer än gärna tips på lösningar, men då får det gärna vara av det mer lagliga slaget.

Med vänlig hälsning mod

Aronson
3 april 2018 · 914 Inlägg

Jag står nog allt fast vid mitt tips,det kan räcka med ett luftläckage som lurar luftmassemätern /lambdasonden.
Och åtgärdar man ett sådant fel så kan du tom upptäcka att bilen går bättre.
Och även billigare.

Arvidsson_Anton
4 april 2018 · 36 Inlägg

Aronson skrev:
Att den släcks när du drar ur säkringen beror på att du då även gör motorstyrenheten strömlös /den raderas.
Läs av felkoderna  och felsök utifrån dem.

Jasså där ser man trodde det indikera på att de var nått specifikt som behövdes bytas, då är de ju bara att börja felsöka på lmm och kika lambdan och alla packningar osv smile Har ingen som visar felkoder vid fjäderbenet då min är en nyare modell så får ta och leta efter en dator isådnafall

Senast redigerat av Arvidsson_Anton (4 april 2018)

Aronson
4 april 2018 · 914 Inlägg

Arvidsson_Anton skrev:

Aronson skrev:
Att den släcks när du drar ur säkringen beror på att du då även gör motorstyrenheten strömlös /den raderas.
Läs av felkoderna  och felsök utifrån dem.

Jasså där ser man trodde det indikera på att de var nått specifikt som behövdes bytas, då är de ju bara att börja felsöka på lmm och kika lambdan och alla packningar osv smile Har ingen som visar felkoder vid fjäderbenet då min är en nyare modell så får ta och leta efter en dator isådnafall

Ja börja med att läsa ut felkoder så vet du var du ska börja sedan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang