Mögel på klädsel

Henrik_B
7 april 2018 · 1 Inlägg

(Tycker mod att tråden hör hemma i Bilvård och Biltvätt istället så är det bara att flytta den)

Jag sitter och kollar på en Cab till sommaren och när jag kollade under överdragsklädseln på originalklädseln fanns det små gröna "Mögelprickar" på denna. De försvann i princip när man gnuggade på dem med nageln och jag kunde inte känna någon särskild doft från dem heller (Den stod dock med Cabben nedfälld så det är möjligt att det vädrat ut det). Vad jag kunde se så verkade det vara ytligt och inte "gått igenom" tygen även om det så klart legat mot sätet stoppning.

Har ingen tidigare erfarenhet av mögelfläckar i bilar men funderar på om en ordentlig rengöring plus recond är tillräckligt för att få den ren och fräsh eller om jag borde dra öronen åt mig

Det enda andra stället där det eventuellt var något var på inredningen på insidan av själva bagageluckan där det var något litet vitt nätaktigt som kanske var mögel, dock inga missfärgningar under när man skrapade på det.

Jag kunde inte se några fläckar på Cabben alls.

Bilen säljs på auktion men vad jag lyckats få fram har den ägts av en samlare som gått bort och i övrigt är allt rent, fint och väl omhändertaget. Bilen har varit avställd över vinterhalvåren sen 2005 och bristen på rost tyder på att den förvarats i ett bra garage. Dock har den stått i ett kallgarage med gott om hål i väggar och portar ett tag på auktionsfirman.

Vad är era erfarenheter av ytlig mögel?

Med vänlig hälsning
Henrik

Senast redigerat av Henrik_B (7 april 2018)

ehedman
7 april 2018 · 1 966 Inlägg

Har du inte tillgång till textilvårdsmaskin så kan en vettig bilvårdsfirma lösa problemet.
Har du tillgång till våtdammsugare och interiörmedel kan du lösa det på egen hand, noggrann dekontaminering är det som krävs. Viktigt att det får torka ordentligt efteråt.

Putteliten
7 april 2018 · 9 079 Inlägg

Om du är mögelallergiker så backa! Mögel är väldigt svårt att bli av med, även fast det ser rent ut när man städat bort det.

jaka54
7 april 2018 · 5 734 Inlägg

Hej!
Det är bara att tvätta rent med vad som helst! Skurpulver i varmt vatten och rotborste kör jag med. Både till att tvätta bilen och cab:n  på min Audi TT ! Konstra inte till det.

caromania Forummoderator
7 april 2018 · 9 296 Inlägg

Mr Muscle har en flaska med starkt ”anti mögel”-spray. Dödade helt ytmögel i några kakelfogar. Brutala grejer. Vågar inte gå i god för vad som händer med klädseln dock!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Putteliten
7 april 2018 · 9 079 Inlägg

caromania skrev:
Mr Muscle har en flaska med starkt ”anti mögel”-spray. Dödade helt ytmögel i några kakelfogar. Brutala grejer. Vågar inte gå i god för vad som händer med klädseln dock!

Om det är samma som jag har så är det blekmedel (klorin), så det lär inte bli så snyggt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang